Apple rapporteras arbeta på strömmande radio likt Pandora och Last.fm

Nya rapporter hävdar att Apple arbetar på att ta fram en tjänst för skräddarsydd strömmande musik, för att konkurrera med onlineradio som amerikanska Pandora.

Det har under en lång tid funnits radioliknande tjänster på nätet som strömmar musik mot en fast kostnad varje månad, eller genom att blanda in reklam. Last.fm och Pandora är två sådana tjänster som rekommenderar musik utifrån användarens favoritartister och lyssningsvanor. Pandora fungerar inte i Sverige men är populärt i USA med över 50 miljoner användare.

En annan typ av strömmande musiktjänst är svenska Spotify, som låter användarna välja vilken musik de vill ur ett stort bibliotek av låtar. Det finns sedan en tid tillbaka en Pandora-liknande radiofunktion i Spotify.

Apples musiksatsning iTunes Store har däremot en annan affärsmodell där användarna köper musik i form av låtar och album. Fördelen för kunderna är att de inte behöver betala varje månad utan kan lyssna obegränsat. Nackdelen är att de bara får lyssna på musik de äger. I iTunes idag finns Genius, en funktion för att spela musik baserad på användarens smak och skivsamling, men även den är begränsad till tidigare köpt musik.

Ända sedan Apple lanserade iTunes Store för nästan 10 år sedan har det spekulerats i om Apple skulle lägga till en tjänst för att strömma all musik, likt Pandora och Spotify, men hittills har det inte skett. Apple släppte förra året tjänsten iTunes Match som gör det möjligt att lyssna på låtar man äger från Apples servrar. Det gäller både musik köpt i iTunes och musik rippad från CD-skivor. iTunes Match finns inte i Sverige ännu.

Nu har ryktena om en Pandora-liknande tjänst från Apple tagit ny fart när först Wall Street Journal och sedan The New York Times skrivit om det.

Enligt tidningarna vill Apple sluta avtal direkt med skivbolagen för att ha större frihet och slippa en del av de restriktioner som finns kring onlineradio. Till exempel begränsningar i att spela en specifik låt för ofta. Regler och höga royaltykostnader för onlineradio i USA har gjort att Pandora hittills inte generat någon vinst, trots att tjänsten är populär.

Apple har tidigare haft planer på konkurrera med Pandora, skriver Wall Street Journal, men avstyrt dessa på grund av höga licenskostnader och istället satsat på Genius i iTunes. Den nya satsningen som företaget nu arbetar på kommer delvis att vara reklamfinansierad. Tidningen skriver att Apple kommer att använda sig av reklam från företags iAd-plattform. Tjänsten ska fungera i iPhone, iPad och på Mac samt möjligen även i Windows. Däremot inte för Android-produkter.

New York Times artikel upprepar samma uppgifter. Enligt dem kan den nya tjänsten komma att lanseras i en separat app för iPhone och iPad och använda sig av användarens iTunes-konto för att rekommendera musik.

På onsdag den 12 september kommer Apple att presentera nyheter kring iPhone och iPod men det är inte säkert att denna nya tjänst är redo eftersom Apple fortfarande förhandlar om licenser.