KRÖNIKA. Idag är det ett år sedan Steve Jobs avled. Den 5:e oktober 2011 fick han se sig besegrad av cancern och en innovatör av sällan skådat mått gick ur tiden. Sedan hans död har Apple fortsätt växa och är idag världens mest värdefulla företag. Men är det samma företag som innan hans död?
Så här ett år senare kan man fundera så smått över hur många som funderar över Jobs. Att mannen är borta är givetvis tragiskt för många, inte minst för hans familj och givetvis också Apple, men handen på hjärtat – när tänkte du på Steve Jobs senast?
Apples hantering av grundarens bortgång var en uppvisning i PR som inte stod någon eller något långt efter, inte ens Jobs själv. En bild på Apples hemsida, följt av en kondoleanssida på samma hemsida. En minnesstund som blandade roliga och rörande tal med bullrig rockmusik, och sedan var det klart.
Ingen överdriven nostalgi - business as usual.
För Apple finns ingen historia. Företaget tittar aldrig bakåt, bara framåt. Det att titta bakåt var något de slutade med när Jobs återvände till bolaget i slutet på 1996. Apples planerade museum med hundratals föremål skänktes bort till Stanforduniversitetet som nu har föremålen i sin enorma samling av objekt och dokument, och flera av Apples dåvarande varumärken skrotades direkt när Jobs slaktade produktutbudet.
I det ögonblick Apple släpper en ny iPhone så är den gamla modellen glömd, även om bara några minuter innan var den hetaste mobiltelefonen på marknaden. Apple tittar bara framåt, och de får oss att titta åt samma håll.
Apple har gått vidare
Apple var Jobs, och Jobs var på många sätt Apple, men besöker du Apples hemsida idag finns ingenting kvar om man inte börjar gräva (det fanns ingenting när den här skrevs, men nu finns en liten film och ett brev från Tim Cook). Under PR-delen av sajten finns en bild från när Tim Cook och kompani arrangerade minneskonserten på Apples campus i Cupertino. Kondoleanssidan finns fortfarande kvar men länken från Apple.com är borta. Bland gamla videoklipp från Apples olika presentationer finns Jobs fortfarande kvar, men med tiden kommer även de att försvinna i takt med att nya läggs upp på sajten.
Efter att Jobs vacklande hälsa på många sätt varit Apple till last under flera år, och eftersom de är mästerliga på hur de lyckas flytta uppmärksamhet från en sak till en annan funderar kanske inte många på Steve Jobs längre. Jobs sista order till Tim Cook lär ha varit att de inte skulle fundera på vad Steve Jobs skulle ha gjort i en viss situation utan istället lita på sitt egna omdöme. Resultatet av detta har vi sett flera exempel på under året som gått.
Så här tolv månader efter Jobs död så har Apple revancherat sig en aning efter OS X Lion, släppt en större, tunnare och lättare iPhone och tvingats be om ursäkt för kartorna i iOS 6. Företaget Steve Jobs och Steve Wozniak grundade i ett garage i Los Altos i Kalifornien, USA är idag världens högst värderade företag med produkter som iPhone som ensamt drar in mer pengar årligen än vad hela mäktiga Microsoft gör.
Allt detta skapat av en respektlös pillertrippande hippie med taskig hygien. Inte illa.
Att Steve Jobs är saknad är det ingen frågan om. Hade han besegrat cancern hade Apple haft en större chans att fortsätta utveckla produkter som förändrat människors liv och samtidigt fortsatt fylla på den redan sprängfulla kassakistan i Cupertino.
Nu finns det inte längre en person högst upp som förstår produktutveckling och som kan säga nej - istället finns ett antal chefer under Tim Cook som tvingas tänka själva och fatta beslut på egen hand. Precis som Steve Jobs ville ha det.
Det finns otaliga historier om hur Jobs med sin envishet och vilja drev företag som Apple till framgång, och företag som NeXT till ruinens brant. Många är de som jobbat med Jobs som anställda, som partners, som leverantörer och som kunder som fått finna sig i att Steve Jobs inte kompromissade eller ändrade sig i onödan. Många är de vänner och familjemedlemmar som fått finna sig i att spela andrafiol när Steve Jobs hellre var på jobbet på Apple eller Pixar.
Osympatiskt? Ja. Men det är också vad som krävs för att bygga produkter som iPod, iPhone, iPad och Macintosh. Det krävs att man är beredd att offra allt för att leverera det som ingen annan kan eller vågar leverera.
Steve Jobs blev 56 år.