New York Times släppte i går en webbapp i html 5 för iPad och slipper på så vis att dela på prenumerationsintäkterna med Apple. De tar annars 30 procent av köp som görs i appar från App store.
I ett uttalande till The Verge skriver tidningens kommunikationschef Linda Zebian att de inte släpper webbappen just för att komma undan Apples avgifter, utan att det bara är ännu ett sätt för tidningen att nå ut till sina läsare. Deras appar kommer inte att tas bort från App store.
I ett pressmeddelande skriver tidningen att “våra läsare har berättat för oss att de är intresserade av att prova nya sätt att läsa tidningen på olika plattformar. Vi arbetar konstant med att utveckla nya produkter som distribuerar vårt innehåll på innovativa sätt, och den här webbappen är bara ett exempel på det”.
Webbappen har flera unika funktioner, bland annat fyra olika sätt att upptäcka innehållet i tidningen. Det finns en flik för “trending”, det är de 25 mest länkade artiklarna från Twitter den senaste timmen. Det finns också “Times wire” som är ett kontinuerligt flöde med de senaste artiklarna, videoklippen och bildspelen från nytimes.com.
“Today’s paper” låter läsarna navigera i webbappen som de skulle papperstidningen, sektion för sektion. Slutligen finns en "All sections" där man får tidningens hela bredd av nyheter.
Webbappen är tillgänglig för digitala prenumeranter av New York Times och nås genom Safari. Tidningen lämnar det öppet om de kommer att anpassa webbappen för andra plattformar och webbläsare.
Det kostar i normala fall 20 dollar i månaden att läsa tidningen digitalt via vanliga webbplatsen eller appar för surfplattor. Just nu går det dock att testa under 4 veckor för bara 99 cent, alltså omkring 7 kronor.