REPORTAGE. Vallentuna kommun växer så det knakar, och med kommunen växer också skolorna. En skola som expanderat kraftigt är Lovisedalsskolan i Vallentuna som nu också satsar stort på att modernisera undervisningen genom att använda Ipad.
Vallentuna ligger strax norr om Täby, med andra ord på lagom avstånd till Apple Store i Täby Centrum. De senaste tio åren har Vallentuna vuxit ordentligt med stor inflyttning av främst unga barnfamiljer och med detta har också antalet skolor och förskolor ökat dramatiskt. Lovisedalsskolan har gått från att vara en mindre skola för förskolebarn och årskurs 1-6 till att bli en skola där barnen kan gå från förskola tills grundskolan tar slut efter årskurs nio.
Under sommaren bytte Lovisedalsskolan rektor och Erika Steorn tillträdde som tillförordnad rektor efter att ha haft samma tjänst på Bällstabergsskolan, också det en skola i Vallentuna inte långt från Lovisedalsskolan. När Erika började titta på IT-biten fann hon att skolans PC-baserade datorpark var eftersatt och dessutom drogs med höga kostnader. En leverans om 28 PC-maskiner avbeställdes och istället började Erika att titta på möjligheterna till att införa surfplattor som pedagogiskt verktyg i undervisningen, både för lärare men i förlängningen också för eleverna.
Efter en studiresa i juni där Erika tillsammans med lärare från Lovisedalsskolan besökte skolor i England som kommit långt i arbetet med digital utveckling var Erika och hennes personal övertygad om fördelarna med att använda surfplattor i undervisningen. 100 stycken #Ipad 2 med ett externt tangentbord från #Logitech köptes in och samtliga lärare fick var sitt paket att testa både hemma och i skolan. Ett antal elever med särskilda behov har även de fått varsin Ipad utrustad med ett antal pedagogiska applikationer.
Erika Steorn, rektor på Loviseldalsskolan i Vallentuna.
-Tekniken i sig är ointressant, men de pedagogiska möjligheterna som en Ipad ger för exempelvis yngre barn i första klass som inte är redo att hålla i en penna är enorma. De kan lära sig läsa och skriva snabbare istället för att vi lägger månader på att lära barnen penngreppet, säger Erika Steorn.
Lovisedalsskolan har också börjat titta på att köpa in Macbook-datorer till de äldre eleverna, men Erika Steorn ser nackdelar med en notebook-dator jämfört med en Ipad:
- En bärbar dator blir lätt ett hinder i kommunikationen mellan lärare och elev. Med en Ipad har lärarna översyn på vad eleverna gör, och eleverna kan inte "gömma" sig bakom skärmen på en bärbar dator och kanske pyssla med annat istället för att ägna sig åt skolarbete, säger Erika Steorn. Hon påpekar också att en Ipad är betydligt lättare vilket underlättar om den ska följa med eleverna hem i ryggsäcken.
För lärarna har Ipad:en också blivit ett lyft. - Den är lätt att ta med, startar upp direkt och innehåller en rad spännande funktioner som kan underlätta i lärarens vardag, säger Erika Steorn.
Lovisedalsskolan ser också fram emot att låta lärarna arbeta med iBooks Author för att på så sätt producera enklare läromaterial själva och sedan enkelt distribuera ut detta till elevernas Ipad.
- Ibooks Author är fantatiskt. Lärarna kan skapa dokument åt eleverna med allt från text och bilder till ljudspår vilket ger en högre grad av interaktivitet, säger Erika Steorn.
Att uppdatera läromedel är en väldigt stor kostnad för alla skolor. En bok är i princip gammal när den levereras till skolan och efter 3-4 år kan böcker i en del ämnen vara direkt felaktiga. Logistiken runt att byta ut hundratals böcker tar också tid och utrymme i anspråk varför Loviseldalsskolan ligger i startgroparna för att på sikt byta ut så mycket som möjligt av de trycka läromedlen till digitala versioner.
- Förlagen börjar komma på banan när det gäller digitala upplagor av läroböcker. Det finns enormt många fördelar med att distribuera böckerna digitalt - uppdaterade upplagor kan snabbt spridas ut, kostnaderna blir lägre och hanteringen lättare. Till det kommer också otroligt många fler funktioner som exempelvis uppläst material, lyssna och läsa samtidigt, skriva anteckningar och notera vilka stycken det är prov på, för att ta några exempel, säger Erika Steorn.
Det finns fler fördelar med att välja både Mac och Ipad - driftkostnaderna blir lägre och skolans personal kan klara av att göra mer saker själva istället för att behöva anlita kommunens centrala IT-drift.
Att gå över till Ipad och Mac är givetvis inte något man gör över en natt. Frågan om applikationsdistribution, synkronisering och backup av innehåll från Ipad är fortfarande olöst. Skollicenser för App Store finns ännu inte, även om Erika Steorn hyser hopp om att detta ska komma under senhösten även här i Sverige. Loviseldalsskolan tittar på allt från Dropbox till Facebook för att hantera informationssynkronisering till och från Ipad-enheterna. Den lösning Lovisedalsskolan har idag, Skola Direkt, kan för närvarande inte hantera uppladdning av material från IOS-applikation men det finns inget som inte säger att detta kommer att fungera i framtiden.
Frågan om ergonomin runt att sitta med en Ipad stora delar av skoldagen har också väckts. Enligt Erika Steorn finns det inga studier som visar varken det ena eller det andra men de bevakar frågan aktivt.
Lovisedalsskolan funderar också på presentationfunktioner i klassrummen. Skolan har fram tills nu arbetat med ActiveBoard, vilket enkelt kan beskrivas som en modernare variant på svarta tavlan. Varje Activeboard kostar närmare 50 000 kronor att installera, och skolan tittar nu istället på att ersätta Activeboard helt med projektorer eller storbildstv-apparater och #Apple TV i varje klassrum. Även här finns det stora vinster att göra både ekonomiskt men också pedagogiskt:
- Eleverna kan själva visa upp sitt arbete för hela klassen via #Airplay från Ipad till Apple TV. Det blir både smidigare och roligare för hela klassen och vi sparar enorma pengar på en sådan lösning, säger Erika Steorn.
Hur framtiden ser ut för Erika Steorn och Lovisedalsskolans planer på att föra in mer Mac och Ipad framför gamla trötta PC-maskiner återstår att se. Det faktum att även lärare som inte kände sig bekväma med att arbeta med datorer med lätthet hanterar sin Ipad visar att teknik använd på rätt sätt i rätt sammanhang kan göra en enorm skillnad.