Enligt en färsk rapport från analysföretaget IDC tappade iPad marknadsandelar under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året, detta trots att marknaden för surfplattor har en fortsatt stark tillväxt.
Rapporten från IDC baseras på antalet levererande enheter till distributörer och återförsäljare och inte faktiskt sålda exemplar, vilket är värt att notera. Det har tidigare hänt att Apples konkurrenter på surfplattemarknaden, exempelvis Samsung, blivit avslöjade med att rapportera höga siffror på just leveranser till distributörer och återförsäljare men senare avslöjats med att de faktiska försäljningssiffrorna varit betydligt lägre.
Marknaden för surfplattor växte med 49,5 procent från tredje kvartalet 2011 till tredje kvartalet i år. Apples tillväxt för tredje kvartalet i år jämfört med förra året var enligt IDC-rapporten 26,1 procent, vilket kan jämföras med 325 procent för Samsung, 242,9 procent för Asus och 100 procent för Lenovo. Enligt IDC-rapporten skönt Apples marknadsandel på marknaden för surfplattor till 50,4 procent från 65,5 procent jämfört med tredje kvartalet förra året.
Dessa siffror gäller som sagt endast leveranser från respektive tillverkare till återförsäljare och distributörer. En jämförelse med faktiska försäljningssiffror blir därför intressant att titta närmare på så snart dessa finns tillgängliga från respektive tillverkare.