Openfeint stänger ner i mitten av december

Den 14 december stängs speltjänsten Openfeint ner. Det i sig är inte så förvånande, men utvecklare får inte mycket tid på sig att migrera sina appar till någon annan plattform.

Tjänsten innebar ett stort steg för spel på IOS när den kom. Spel hade före Openfeint möjligen topplistor på nätet, men det fanns inget enhetligt som det gör i dag med Apples Game Center. Apples tjänst lanserades i slutet av 2010 och lanserades troligen eftersom tjänster som Openfeint blev så stora.

2011 köpte japanska Gree tjänsten för 104 miljoner dollar, cirka 700 miljoner svenska kronor. De gjorde inte mycket med Openfeint som mer eller mindre stagnerat. Att de lägger ner tjänsten kommer inte som någon överraskning, men att de ger utvecklare mindre än en månad att migrera till en annan plattform är.

Spelsajten Toucharcade tror att det här innebär att många äldre spel inte uppdateras vilket kommer att innebära att en del funktionalitet kommer att försvinna. Många utvecklare jobbar redan mot klockan för att hinna få ut sina appar innan Itunes Connect tar julledigt.

Apples krav på inkomna appar innebär att utvecklarna inte bara måste skriva om Openfeint-koden, utan också anpassa appen för senaste versionen av IOS, stöda widescreen och en hel del annat som antaligen är för mycket trubbel för appar som kanske knappt laddas ner längre.

Gree erbjuder en lösning där utvecklare kan migrera till en ny plattform, men enligt Toucharcade är många utvecklare inte så sugna på det med tanke på hur de lägger ner Openfeint.