Hörlurar utsedda till årets julklapp

Hörlurar utsågs i dag till årets julklapp av HUI Research som mäter försäljningen i detaljhandeln. De har utsett en julklapp varje år sedan 1988.

Årets julklapp utses samtidigt som HUI Research kommer ut med en prognos för julhandeln. De spår att elektronikbranschen går svagt upp i år.

Under året analyser HUI Research allmänna trender. De diskuterar framgångsrika branscher och möjliga val utvärderas utifrån kriterierna för Årets julklapp.

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått nyväckt intresse under året.

  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

  • Produkten ska representera den tid vi lever i.

Hörlurar får utmärkelsen i år för att de är "en symbol för den mobila och uppkopplade trenden, där utbudet av nya tjänster ökat starkt och snabbt förändrar konsumenternas beteende. En av förutsättningarna för att kunna ta till sig informationen i den mobila vardagen är att man kan höra den."

Med ett par hörlurar kan konsumenter nyttja tjänster som film- och musiktjänster, träningsappar eller ljudböcker. De kan dessutom användas till en mängd olika produkter som surfplattor, mobiler, datorer och mp3-spelare.

Vad HUI Research utsett tidigare år:

1988 - bakmaskinen
1989 – videokameran
1990 – woken
1991 – cd-spelaren
1992 – tv-spelet
1993 – en doft (parfym)
1994 – mobiltelefonen
1995 – cd-skivan
1996 – internetpaketet
1997 – elektroniska husdjuret
1998 – dataspelet
1999 – boken
2000 – dvd-spelaren
2001 – ett verktyg
2002 – kokboken
2003 – mössan
2004 – den platta tvn
2005 – ett pokerset
2006 – ljudboken
2007 – gps-mottagaren
2008 – upplevelsen
2009 – spikmattan
2010 – surfplattan
2011 – den färdigpackade matkassen