Lägsta kundbetyget på fyra år för Apples nätbutik

Apples framgångar fortsätter, men kanske har bolaget börjat uppvisa en viss växtvärk då de i en undersökning får det lägsta betyget i kundnöjdhet på fyra år för sin nätbutik

.

I en undersökning gjord av företaget ForeSee har 24 000 svar lämnats in där kunder fått svara på frågor om företag de handlat produkter av via Internet. Undersökningen täcker in allt från upplevelsen vid köpet.

Förra året lyckades Apple dra ihop 83 poäng i undersökningen, som görs mellan den amerikanska tacksägelsehelgen och julafton. I år var betyget tre poäng lägre, 80, vilket placerar dem endast tre poäng före Dell och endast två poäng före utskällda klädkedjan JC Penney.

Amazon toppar listan med 88 poäng, samma siffra som förra året då de också hamnade på förstaplatsen. Netflix fick samma poäng som Apple, 80, medan exempelvis Sonys amerikanska nätbutik fick 79 poäng och Microsofts nätbutik fick 78 poäng.

Larry Freed, vd för ForeSee, gissar i en kommentar till All Things D att anledningen till att Apple tappar mark i undersökningen beror på att Apple inte kan uppfylla kundernas förväntningar i samma utsträckning som tidigare.