Belgisk konsumentförening stämmer Apple för otydliga garantiregler

Den belgiska konsumentföreningen Test-Aankoop lämnade igår in en stämningsansökan mot Apple. Konsumentföreningen anser att Apple inte respekterar landets konsumentlagar som gäller garantier för nya produkter.

Precis som i Sverige säljs alla Apples produkter med en garanti på ett år, men enligt gällande EU-lagstiftning för elektroniska konsumentprodukter är Apple tvingade att via garanti skydda sina kunder i minst två år efter köpet.

Apple å sin sida erbjuder kunderna olika AppleCare-paket för att förlänga garantin efter ett år, vilket alltså i praktiken inte behövs, och det är just detta och att Apple inte informerar kunderna om deras egentliga rättigheter som Test-Aankoop vänder sig mot. Test-Aankoop stämmer därför Apple inför marknadsdomstolen i Bryssel, och det är inte första gången Apple hamnar inför skranket i ett liknande ärende. I slutet på 2011 dömdes Apple till böter av en italiensk domstol. Flera konsumentföreningar i bland annat Portugal planerar liknande åtgärder mot Apple.

Test-Aankoop menar att problemet med felaktig information om produktgarantier till belgiska kunder inte är begränsat till Apple och deras produkter, men samtidigt är Apple det företag som tillhör de mest representerade när det gäller klagomål från belgiska konsumenter.

Redan i mars förra året var Test-Aankoop en av tio europeiska konsumentföreningar som anklagade Apple för bristande information till sina kunder, men Apple har inte varit direkt pigga på att bemöta anklagelserna, skriver The Next Web.

Den som vill läsa mer om hur Apple ser på det här med garantier kan klicka här.