Genom att vara den primära sökmotorn både i IOS och Android har Google nästintill ett monopol på sökningar från mobila enheter. Vad kostnaden för Google är för att vara nummer ett på IOS är fortfarande hemligt, men givetvis gissas det vilt.
Google är den primära sökmotorn i både IOS och Android. Det lämnar inte många procent av marknaden kvar till andra aktörer. Att det ser ut på det här viset är ingen slump. När det gäller Android är det inte särskilt underligt med tanke på att #Google äger och utvecklar operativsystemet, men när det gäller Apple, ett företag som stod Google nära fram till att #Steve Jobs förklarade krig mot #Android, är det annorlunda. Även i IOS är Google den primära sökmotorn, även om användare också kan välja Yahoo eller Bing om så önskas.
Apple sätter sannolikt inte Google som första sökmotor av någon sorts kärlek till söktjänsten. Istället betalar Google för det, precis som de också betalar #Mozilla för att vara den primära sökmotorn i webbläsaren #Firefox.
I fallet Firefox har Google ett avtal med Mozilla som gäller från november 2011 till november 2014 där sökmotorjätten betalar 300 miljoner dollar, eller 1,9 miljarder svenska kronor, årligen för att få fortsätta vara den primära sökmotorn i Firefox.
När det gäller prislappen för att få vara primär sökmotor i #IOS finns inga klara besked på hur mycket Google betalar Apple för den prominenta placeringen. Enligt Scott Devitt på banken Morgan Stanley kan den årliga betalningen från Google till Apple uppgå till hisnande en miljard dollar, eller 6,3 miljarder svenska kronor årligen, skriver Business Insider. Skribenten Jay Yarow summerar det hela så här:
"När man tar med det faktum att Google har ett monopol inom sökningar från mobila enheter är en miljard dollar per år småpotatis."
Huruvida Google betalar Apple en klumpsumma eller per såld IOS-enhet är oklart, men om det senare är fallet lär summan på en miljard dollar knappast bli mindre i takt med att Apple säljer allt fler enheter.