Framgångar för Tinybird

Enmansföretaget Tinybird har nått stora framgångar på App Store med spelet Addidoku. 40 000 nedladdningar och fina användarrecensioner har gett vind i ryggen för framtiden.

Som många andra svenska apputvecklare består Tinybird Interactive av en person. I detta fallet är det Rickard Hult, en 37-årig göteborgare som har den stora lyckan att ha programmering som inte bara yrke utan också sin största hobby.

"Jag försöker göra andra saker som att träna och laga mat så programmerandet har fått ge vika en aning den senaste tiden" , berättar Rickard Hult för 99mac.

Tinybird Interactive arbetar med utveckling för så väl #IOS och #OS X och vägen dit kom från pc-världen till en #Powerbook som Rickard beskriver som ett rejält lyft i kvalitet jämfört med den plastiga Dell-laptop han arbetat på innan.

Rickards karriär som utvecklare påbörjades redan i unga år med en Vic-20 hemma hos familjen.

"Jag ägnade mycket tid åt att mata in färdiga Basic-program från diverse tidningar och böcker. Efter hand började jag skriva mina egna program. Det första lite större programmet var ett glosförhörsprogram, och temat med att skriva program som jag själv behöver har sedan upprepats många gånger."

Hans intresse för utveckling i IOS väcktes efter att han varit involverad i utvecklingen av plattformen Maemo för Nokias surfplattor några år innan Iphone kom.

"Jag var redan inne på spåret med utveckling för inbäddade grafiska system. När SDK-paketet för IOS släpptes experimenterade jag en del med det, men mitt fokus just då låg snarare på Mac-sidan."

Vid den tidpunkten var Rickard utvecklingsansvarig för Mac-versionen av det grafiska gränssnittsramverket GTK+, men några år senare ändrade företaget fokus från konsulttjänster runt GTK+ och valet föll då på att fokusera på Mac och IOS.

"Efter något år tog IOS överhanden på grund av småskaligheten på apparna och enkelheten att publicera dem kändes lockande."

Hello World

Rickard Hult, utvecklare av Addidoku.

Rickards första program för IOS var givetvis en variant av klassikern "Hello World" där man som programmerare lyckas få fram ett kort meddelande på skärmen. Rickards andra försök blev genast mer ambitiös när han utvecklade applikationen Sparlabbet som lät användaren räkna ränta på ränta och visa vilken stor negativ effekt sparavgifter kan ha på exempelvis fonder.

Addidoku utvecklade Rickard tillsammans med Oscar Lindberg, som också kom med själva spelidén. Inspirationen till spelet kom från diverse andra pusselspel och tanken var att kombinera dessa med sifferspel i stil med Sudoku. "Vårt mål var att göra det så beroendeframkallande som möjligt, vilket vi verkar ha lyckats bra med" , säger Rickard som gärna kommunicerar med sina kunder, dels när det gäller allmän feedback och dels också förslag på fler spelbanor. Många som hör av sig blir förvånade över att de får svar.

Livet som tredjepartsutvecklare

Livet som utvecklare för IOS hänger ofta ihop med hur Apple ser på saker och ting. Enligt Rickards erfarenhet är det ofta samma saker som kan vara både bra och samtidigt skapar problem för honom i sitt arbete.

"Det som gör att arbetsflödet fungerar smidigt och smärtfritt när allt är som det ska kan vara det som fäller krokben för en när något problem uppstår."

Richard efterlyser förbättringar från Apple inom två områden. Båda hör hemma i #Itunes Connect, portalen där utvecklare hanterar de appar de säljer via #App Store.

"Det första är en formalisering av reglerna kring uppsnabbade uppdateringar, alltså de tillfällen när man får gå före i kön för att snabbt kunna släppa en kritisk uppdatering."

Han tycker det vore bra att ha ett fast antal uppdateringar man kan göra på ett år som inte tvingas genomgå den individuella bedömning som Apple gör på varje applikation, ny som uppdaterad.

Apples hantering av metadata, alltså information om en applikation, anser Rickard också kan bli betydligt bättre.

"I dagsläget får man sitta och fylla i webbformulär med beskrivning, sökord och liknande. Skärmbilder laddas upp en och en, för alla språk och skärmupplösningar man stödjer. Om man istället kunde sköta detta med något verktyg lokalt och sedan skicka upp allt i ett svep skulle det spara väldigt mycket tid och framförallt frustration."

Han påpekar samtidigt att Apples ekosystem ständigt tar framåt och utvecklas i en stadig takt. Detta plus att användarbasen, alltså alla som köper appar via App Store, är uppgraderingsbenägen gör att utvecklare som Rickard snabbt kan utnyttja nya funktioner i IOS i sina applikationer.

Tips till nybörjare

På frågan om Rickard har några tips till de som vill sätta igång med att utveckla svarar han kort och koncist:

"Gör det!"

Rickard beskriver IOS som en rolig miljö att arbeta i. Det är lätt att komma igång med det enklaste samtidigt som det är möjligt att göra väldigt avancerade saker när man kommit in i det.