Orchestras app Mailbox gör om din inkorg till en att göra-lista på ett smart sätt. Målet är att komma ner till noll mejl i inkorgen varje dag. 99mac har hanterat jobbmejlen under en vecka för att se hur det fungerar att kunna "snooza" mejl.
Mailbox tar ett nytt grepp om inkorgen och gör om det hela till en smidig att göra-lista. Orchestra som ligger bakom appen har tidigare gjort just en att göra-app, Orchestra To-do. Men när de insåg att många använder sin inkorg som en stor (och dålig) att göra-lista gick de till ritbordet och funderade.
Resultatet är #Mailbox som fått mycket uppmärksamhet inför lanseringen. Orchestra införde ett kösystem för att mjukstarta. Sugna användare fick anmäla sig och fick ett könummer och en kod via sms. När appen väl släpptes loggade användarna in och fick se hur många som var framför och bakom.
Mailbox fungerar med Gmail-konton i dagsläget. All trafik skickas via deras egna servrar och det är därför de införde kösystemet för att kunna säkerställa bra prestanda åt alla. Trots detta fick Mailbox problem några dagar efter lanseringen. På sin Tumblr-blogg skrev de följande den 14 februari:
"Det viktigaste först: idag var tufft. Efter att ha sett periodiska problem med att synkronisera igår kväll stannade hela Mailbox-systemet imorse. Ingen kunde kolla sin mejl och vi beslutade oss för att stanna kön. Vår första prioritet är att säkerställa en pålitlig upplevelse för människor som använder appen, så avbrottet kändes extra hårt. Pressen svarade med artiklar om avbrottet. Supportärenden började ramlade in. Det var en sådan dag som startupföretag är som mest rädda för."
Avbrottet berodde på "vissa infrastrukturbegräsningar" och Mailbox kunde genom att sakta ner tempot på kön adressera problemen. Under veckan jag använt Mailbox har tjänsten fungerat utan några märkbara uppehåll.
Efter att ha nästan maniskt kikat på siffrorna som räknade ner i appen och jämfört köplatser med andra sugna på Facebook blev det äntligen dags att logga in med mitt mejlkonto. Oavsett varför Orchestra hade kösystemet så fungerade det utmärkt för att bibehålla mitt intresse och skapa "hype".
Först fick jag en kort genomgång av hur appen fungerar. Mailbox har fyra funktioner som används genom att dra med fingret åt höger eller vänster. Det går att arkivera eller radera och det går att ”snooza” eller flytta mejl till listor i stil med ”Att köpa”.
Tanken är att du alltid ska komma ner till en tom inkorg. Siffran på ikonen på din hemskärm visar inte antal nya mejl utan ditt totala antal konversationer (det här går att ställa in). Tanken är att du hela tiden sorterar bort mejl från inkorgen för att fokusera på rätt saker i rätt tid.
När jag först loggar in med min jobbmejl har jag 560 mejl i inkorgen. Mailbox frågar om jag vill ha hjälp att hantera dem och det vill jag ju. En knapptryckning senare har jag arkiverat dem allihop och blir belönad med en ”You are all done”. Skönt, nu kan jag göra något annat tills nästa skörd mejl kommer.
För att verkligen använda Mailbox har jag tagit bort jobbmejlen från IOS egna app Mail och också följt en utmärkt guide för hur man ställer in Gmail i programmet Mail på OS X. Det visade sig att jag inte orkat ställa in det hela rätt när jag först la till den nya mejladressen i datorn för några månader sedan. Gmail och Apples Mail-klient har lite olika mappsystem och jag hade därför fått flera skickat-korgar till exempel.
Min första upplevelse med Mailbox kan summeras med: fräscht gränssnitt och lovande funktioner.
Det börjar trilla in mejl redan tidigt på morgonen. Jag tillhör dem som inte kan låta bli att kolla, fast jag inte kommit till jobbet än. Några går att arkivera direkt och andra kan jag snooza till senare under dagen (de kommer tillbaka till inkorgen om tre timmar enligt standardinställningen). På så vis kan jag äta frukost i lugn och ro.
Medan jag åker mot jobbet kommer några fler. Igen går de flesta att arkivera direkt. Jag får mycket rapporter av olika slag till min inkorg som är bra att känna till, men inte kräver något av mig. Skönt att slippa ha dem ligga skvalpandes i inkorgen, där de på något sätt ändå kräver min uppmärksamhet fast de inte fyller någon funktion efter att jag läst dem första gången.
Ganska snart förstår jag att det mesta jag kan göra med Mailbox antagligen går att göra något så när smidigt utan appen. Till saken hör att jag började med Gmail först när jag började arbeta här. Googles koncept med att arkivera, men inte radera mejl är ganska nytt och outforskat. Min inkorg var ett enda kaos före Mailbox, ett projekt jag inte orkade ta tag i precis som med min privata mejl som har flera års skörd liggandes i inkorgen i brist på annat. Med en enkel installation av en app har någon annan ordnat det här åt mig med minimalt med stress. I Mailbox finns inget som distraherar mig i huvudvyn. Bara en skön ikon som säger att jag är klar. Några snabba svep när det dyker upp nya mejl och jag är klar igen.
Jag gillar att hantera mejl i min telefon. Det är smidigt att svepa med fingret åt olika håll istället för att hålla på att klicka runt i datorn. Snooze-funktionen är smart och att hålla inkorgen tom är skönt. Under min testvecka har jag börjat använda Mailbox nästan uteslutande i jobbet i alla fall. Jag saknar en Ipad-variant och önskar att appen snart utökas för att hantera annan typ av mejl också. Att mejla med telefonen fungerar så klart bäst om jag inte måste skriva långa svar. Så kul är inte det lilla tangentbordet på skärmen i min Iphone 5.
Först tänkte jag kritisera hur appen hanterar bilagor, men blev tvungen att testa lite mer för att vara säker. Ett pressmeddelande i pdf-format gick inte att öppna, appen föreslog att jag skulle öppna filen med Evernote, Mail eller Dropbox (av de appar jag har installerade). Men när jag gjorde en egen pdf-fil gick den att öppna utan problem. Jag kunde också titta på ett Word-dokument. Bilder syns direkt i mejl.
Gmail-användare som använder etiketter kommer få klara sig utan dem i Mailbox, stöd saknas än så länge. Själv har jag aldrig börjat använda funktionen och saknar dem därför inte.
Två saker som är värda att fundera på gällande Mailbox. Att all mejl skickas via en tredjepart är en säkerhetsfråga, hur seriösa Orchestra än är. Det blir en länk till i kedjan som kan brista helt enkelt.
Det andra är att tjänsten är gratis att använda, men på något sätt måste företaget dra in pengar för att driva servrarna som krävs. När det gäller exempelvis Facebook vet jag om att det är jag som är varan, att tjänsten kan vara gratis på grund av allt jag och andra delar med mig av. Hur är det med Mailbox?
Jag gillar verkligen Mailbox. Gränssnittet passar mig bra och jag tycker det är lättare att hantera allt inkommande nu sedan jag bytte. Det är skönt att kunna snooza ett mejl jag inte behöver riktigt än för att få tillbaka det när det är dags att agera. Det är fortfarande kö för att få börja använda appen. Tycker du att Mailbox låter som något för dig – ställ dig i kö. Jag tycker appen är värd väntan.