Outlook.com redo att lanseras brett

Microsoft håller på och lägger ner Hotmail, en e-postjänst med miljoner användare. Istället erbjuder företaget ett nytt alternativ som ska konkurrera med Gmail, Outlook.com. Den nya tjänsten är nu klar att lanseras på bred front.

I juli visade Microsoft upp #Outlook.com, en ny tjänst som ska ersätta #Hotmail. Användare har kunnat förhandsgranska tjänsten under en period, men nu är den redo att lanseras på bred front.

Tjänsten Hotmail lanserades 1996 och var då en av världens första tjänster för e-post. Det har inte hänt något större med tjänsten på många år och kunder har börjat byta till Gmail.

Microsoft kommer att påbörja en aggressiv marknadsföringskampanj för att visa upp tjänsten som ett alternativ till Gmail och andra webbaserade mejltjänster. Kampanjen kostar flera miljoner dollar och kommer att börja i USA för att sedan fortsätta till andra länder i både tv, radio, på nätet och andra ställen, skriver The Verge.

”Outlook.com kommer ur förhandsgranskningen. Vi tar bort ”Preview”-märkningen nu” , säger Dharmesh Metha, chef för tjänsten hos Microsoft.

Företaget har spenderat månader på att förbereda lanseringen av tjänsten. Infrastrukturen och servrarna står redo för en våg av nya användare. Gruppen som arbetar med Outlook.com har finjusterat och anpassat tjänsten för att förbereda inför flytten av de hundratals miljoner Hotmail-användare som kommer erbjudas att uppgradera till den nya tjänsten inom kort.

”Idag har vi över 60 miljoner människor som aktivt använder tjänsten” , säger Metha. ”Vi trodde inte att vi skulle växa så fort som vi gjorde under förhandsgranskningen. Det var mer ansträngande för våra system än vi trodde.”

Av de 60 miljoner konton som finns redan avslöjar Metha att en betydande del inte är uppgraderingar från Hotmail-användare utan nya användare. En tredjedel kommer direkt från Gmail och resten är en mix av sådana som vill ha en ny mejladress och sådana som byter från andra tjänster. Microsoft kommer att börja kommunicera med Hotmail-användarna för att övertala dem att byta eller uppgradera inom kort.

Har man ett Hotmail-konto är det enkelt att uppgradera, men Microsoft tvingar inte människor att byta direkt.

”Vi har över 150 miljoner gigabyte data i form av människors inkorgar och vi kommer inte att flytta över dem till Outlook.com över en natt. Det kommer att gå gradvis, men start efter den 19 då vi skickar mejl till användarna om vad som kommer att ske. De kan så klart välja att uppgradera direkt själva.”

Microsoft förväntar sig vara klara med uppgraderingarna till sommaren och kommer automatiskt att uppgradera användare som inte gör det på egen hand.

Existerande Outlook.com-användare kommer inte att märka någon större skillnad, men några uppdateringar kommer inom kort. Dharmesh Metha säger att en uppdatering av kalenderns gränssnitt kommer tillsammans med integration av Skype för videosamtal och meddelanden. En uppdatering av appen för Android är också på gång.