I takt med att Apples försäljning växer kraftigt i Kina och Japan är länder som Indien fortfarande marknader där Apple är underrepresenterade. Nu satsar företaget ordentligt på distribution och marknadsföring i landet.
Länder som Indien utgör en enorm möjlighet för tillverkare av mobiltelefoner. Landet har istället för att satsa på traditionell telefoni lagt allt krut på att bygga upp infrastruktur för mobil telefoni. Detta har lett till att Indien nu är världens näst största marknad för mobiltelefoni i antalet användare räknat.
Även om Apple sålt Iphone i Indien i fyra år har den varit långt ifrån den framgång som den varit på andra marknader. På senare tid tycks Apple ha trampat ned gaspedalen i golvet och satsar ordentligt på distribution och marknadsföring. Detta har också gett omedelbara resultat. Under sista kvartalet förra året ökade försäljningen av #Iphone från 90 000 enheter till 250 000 enheter enligt en analytiker från företaget Canalys i Singapore. Apples ökade försäljning i Indien kan kopplas till det faktum att företaget förra året tecknade avtal med ytterligare två distributörer i landet.
Försäljningsökningen till trots uppskattas Apples marknadsandel på marknaden för mobiltelefoner vara endast fem procent i Indien. Störste konkurrenten Samsung har kapat åt sig en marknadsandel på hela 40 procent genom lägre prissatta produkter och priset är det som gör skillnaden när en kund i Indien ska välja telefon.
"De flesta mobiltelefoner som säljs i Indien är billigare än Iphone"
säger analytikern Anshul Gupta på Gartner Group till Reuters.
Apples vd #Tim Cook har i ett tidigare uttalande sagt att även om han personligen älskar Indien anser han att Apple har bättre förutsättningar att växa i andra regioner. Detta bland annat beroende på att det sätt ett komplext distributionsled i Indien ökar kostnaderna för Apple att få ut produkterna på marknaden.