Teknikföretag som Samsung, Apple, Google, Facebook och Microsoft har av tradition lagt stora pengar på lobbyister. Nu avslöjas att flera företag ökat satsningen på lobbying markant under förra året.
Amerikanska teknikföretag fortsätter satsa på lobbying. Förra året spenderade Apple två miljoner dollar, eller motsvarande 12,7 miljoner kronor, på olika former av lobbyverksamhet. Detta är 13 procent mindre än under 2011.
Samsung spenderade 900 000 dollar eller motsvarande 5,7 miljoner svenska kronor. Under 2011 spenderade företaget 150 000 dollar, eller motsvarande 959 000 svenska kronor.
Summorna Samsung och Apple spenderar kan framstå stora men Google är de som spenderar mest. Under 2012 lade företaget 18,2 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 115 miljoner svenska kronor, på lobbying vilket är en ökning med 88 procent jämfört med föregående år. Microsoft spenderade 8,1 miljoner dollar eller motsvarande 51,7 miljoner svenska kronor.
Facebook utökade sin satsning på lobbyverksamhet från 1,4 miljoner dollar, 8,9 miljoner svenska kronor under 2011 till fyra miljoner dollar, eller 25,5 miljoner svenska kronor under 2012, skriver Bloomberg.
Lobbying är ett begrepp som i politikens värld innebär att utomstående intressenter med särintressen, exempelvis företag och intresseorganisationer, försöker påverka beslutsfattare inom politiken inom vissa områden. Pengarna går ofta till PR-konsulter och advokater, men andra påtryckningar som arrangerade demonstrationer och debattartiklar är vanliga. Inom amerikansk politik är lobbying en del av den politiska processen även om röster under de senaste åren höjts för att öka transparensen i hur företag med bidrag och andra medel försöker påverka folkvalda beslutsfattare i olika frågor.
Lobbyverksamheten i USA kan i förlängningen påverka hur produkter och tjänster från företag som Apple och Google utformas och fungerar, vilket har en direkt inverkan för kunder i hela världen.
I Sverige har lobbying börjat växa allt mer i takt med att banden mellan politiska partier och intresseorganisationer, exempelvis Socialdemokraterna och LO, blivit svagare.
Av företagen som nämns i denna artikel står Samsung för den procentuellt sett enskilt största ökningen. Sedan förra året har företagets kostnader för lobbying ökat med 500 procent.