iPad så snabb, billig och bra att konkurrenterna får tänka om

Ett bra betyg om något för iPad är att konkurrenterna blev tagna på sängen över hur pass bra iPad var att de skjutit upp lanseringarna av deras iPad-lösningar, enligt Forbes.

Även om iPad fick en del kritik vid lanseringen är det ganska tydligt att Apple skapat en bra produkt. De som kritiserar har ibland fantasiföreställningar om vad som går att göra rent tekniskt och inser inte hur långt framme Apple ligger. Men ett tydligare tecken än när konkurrenterna inte klarar av att matcha Apple är svårt att hitta.

Även om ryktena om iPad gick heta långt i förväg så blev konkurrenterna förvånade över hur snabb iPad var, hur bra batteritiden var och hur lågt priset var satt. Därför har de varit tvungna att skjuta upp sina planerade lanseringar för att kunna komma ut med vettiga alternativ till iPad. Enligt Forbes ser de ut att missa den viktiga julhandeln i år.

The iPad's better-than-expected performance and reception is driving the delay, says Glen Burchers, director of global consumer segment marketing for Austin, Texas-based Freescale. "The iPad set the bar very high … most products that were going to come out [earlier] would not have fared well against it."

Many of the iPad's basic details were leaked online before its official introduction. But Burchers says rival manufacturers were caught off guard by the gadget's relatively low price ($499-$829), stable performance and long battery life (up to 10 hours). After the iPad's debut, these manufacturers realized they needed to cut their own prices or spiff up their devices to stay competitive, he says.

Läs mer: IPad Rivals Encounter Delays - Forbes.com