Whatsapp byter till prenumerationsmodell

UPPDATERAD. Den populära multiplattform-appen för meddelanden, Whatsapp, planerar att byta från en engångskostnad för IOS-användare till en prenumerationsmodell likt hur det är på de andra plattformarna.

I takt med att allt fler skaffat smarta mobiler har databaserade meddelandetjänster växt. En väldigt populär sådan tjänst är #Whatsapp med 17 miljarder skickade meddelanden per dag. Appen finns på flera plattformar, bland annat #IOS, Android, Blackberry, Nokia och Windows Phone. För IOS-användare kostar appen 7 kronor som en engångskostnad och är sedan gratis att använda, men det tänker företaget nu ändra på, rapporterar Techcrunch.

Whatsapp fungerar likt Apples #Imessage, men eftersom det finns för flera plattformar kan användarna skicka gratis meddelanden till varandra trots att de har olika mobiltillverkare. Företaget startades 2009 av två tidigare anställda hos Yahoo och är baserat i Kalifornien, USA.

Under en intervju under måndagen berättade Whatsapp vd och ena grundare Jan Koum att Whatsapp kommer att byta till en prenumerationsmodell för nya IOS-användare. De kommer kunna använda appen gratis i ett år innan en årlig avgift tas ut. Prislappen är inte satt än, men på de andra plattformarna kostar appen omkring 1 dollar, eller drygt sju kronor, per år. Redan befintliga IOS-användare kommer slippa den årliga avgiften.

Jan Koum avslöjade nyheterna för den holländske journalisten Alexander Klopping, och intervjun publicerades delvis i två bloggar, Tweakers och Techtastic. Techcrunch har fått ta del av den inspelade intervjun. Koum ville inte säga när förändringen införs. "Vi är avslappnade när det gäller datum, men definitivt i år. Det är med i planeringen."

Det är hård konkurrens på marknaden för meddelandetjänster via datatrafik. Whatsapp är inte ensamma. Nyligen införde Facebook en egen meddelandetjänst och i Nordamerika kan användarna ringa gratis VoIP-samtal.

När frågan om framtiden för Whatsapp dök upp svarade Koum att en datorklient inte finns med i planeringen eftersom de tror att världen flyttar mot ett helt mobilt ekosystem. Strömmande video ligger inte med bland planerna för 2013, men är en möjlighet för kommande år.