Oftast är det bra att produkter anpassas efter olika målgrupper, tycker 99mac:s Ida Lindkvist. Men så ibland blir det bara fel. Det senaste exemplet är surfplattan Epad Femme: for women everywhere.
Jag skulle vilja låna några minuter av er tid för att prata om produkter anpassade efter olika målgrupper. Ganska ofta är det en bra grej. För att ta ett exempel är det bra att det finns en billigare Macbook för exempelvis studenter och en dyrare Macbook Pro med bättre prestanda för folk som behöver det. Det är också bra att det finns underkläder anpassade efter män och kvinnor. Vore obekvämt om vi behövde ha samma sort.
Men ibland blir den här anpassningen helt fel. Uppåt väggarna fel. Som när pennföretaget Bic släpper pastellfärgade extra små pennor “för henne”. Kommer faktiskt inte ihåg hur pennan jag har i väskan hamnade där, men jag störde mig så mycket på konceptet att jag blev tvungen att spara den.
Bic skriver i marknadsföringsmaterialet att Bic Cristal “för henne” har en smal pennkropp för att passa kvinnliga händer. Ni vet säkert hur det kan vara. Ni står i kön för att betala för lunchen och kvinnan före i kön klarar inte av att hålla i den stora pennan så att hon kan inte skriva under sin kortbetalning.
Lego gjorde ett liknande tankefel när de lanserade serien Friends. Det är byggsatser om några Lego-tjejer som planerar överraskningsfester för varandra. Det allra värsta tycker jag, är att Lego alltid gjort leksaker som passar för alla barn.
Men nu till det senaste exemplet, jag hade tänkt prata om den här urbota dumma produkten i ett avsnitt av vår poddradio, men det har inte hunnits med än. Företaget Eurostar Group har lanserat Epad Femme: for women everywhere. En pekplatta för kvinnor som kommer färdiginstallerad med alla appar som behövs. Det vill säga appar för matlagning, yoga, shopping och viktnedgång. Bilder visar att den har en ljusrosa bakgrundsbild också. Om själva plattan är i rosa är mer oklart. Kvinnor kan så klart inte installera appar de själva vill ha. Kvinnor vet säkert inte hur man ändrar bakgrundsbilden till något snyggt. Det är alltså bäst att den redan är rosa precis som de vill ha.
Plattan lanserades i oktober och marknadsfördes igen i februari som den perfekta presenten till Alla hjärtans dag. Epad Femme kör Android 4.0, har en 8-tums skärm och under skalet finns en 1.5 gigahertz processor, 16 gigabyte internt lagringsutrymme och plats för ett SD-kort, men det är så klart inga kvinnor som förstår vad allt det där betyder. Prislappen ligger på runt en tusenlapp och Eurostar säger att de sålt 7 000 exemplar under de senaste tre månaderna.
Epad Femme säljs för närvarande i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Den feministiska bloggaren Eman Al Nafjan säger till Jerusalem Post att kvinnor i de länderna är "extremt teknikkunniga" och inte behöver appar som någon annan installerat. Mani Nair på Eurostar säger till samma tidning att han inte tycker att plattan är sexistisk och pekar på att företaget också erbjuder Epad Gamer. Den plattan kommer förinstallerad med 1 500 spel och det känns väl ungefär lika dumt. Bara för att någon gillar spel betyder det ju inte att personen gillar alla spel.
I alla fall jag tycker att det är skillnad på att skicka med appar som webbläsare och mejlklienter och appar för att sköta shopping eller hålla koll på sin vikt. Jag hoppas att jag lever i en värld där alla kan välja och installera sina appar själva – eller åtminstone lära sig det.