Ipad-magiker representerar Stockholm på mässa i Cannes

Charlie Caper och Erik Rosales åkte för andra året till en region- och fastighetsmässa i Cannes för att med hjälp av tio Ipad och en whiteboard presentera Stockholm.

När kommuniktionsbyrån Step2 letade efter någon som kunde presentera Stockholm som affärsregion på mässan MIPIM, Le marché international des professionnels de l'immobilier, i Cannes förra året föll valet på magikern Charlie Caper, som bland annat vann Talang 2009. Charlie i sin tur kontaktade Erik Rosales och duon satte i gång att spåna idéer kring hur de kunde använda magi och teknik för att göra ett intryck på den enligt Erik Rosales "trista och tråkiga mässan".

– Från början var det helt galna idéer. Både jag och Charlie säger att "the sky is the limit", säger Erik Rosales.

Uppdraget är att berätta lite om Stockholm och ge ett intryck av vad Stockholm är framstående inom, ge ett varmare budskap. Duon bestämde direkt att de skulle använda Ipad på något sätt.

– Jag har moddat flera Macbooks tidigare och exempelvis vänt dem in och ut. Jag har en 17 tummare som jag moddat så att den har en rörlig skärm, men det är en väldigt klumpig historia – särskilt jämfört med Ipad.

Under presentationen använder duon tio stycken Ipad som tillsammans visar upp animationer och bilder. Men det är inte allt, exempelvis kommer Pacman upp i en av plattorna som sedan börjar röra sig och äter upp prickar som är ritade på whiteboard-tavlan. Under en del av förra årets presentation syns en kanna fylld med vätska som sedan går att hälla ut i ett riktigt glas.

Duon delar ett brinnande och barnsligt intresse för teknik och under tiden som de arbetar med presentationerna har de fått lära sig en hel del nytt.

– Vi tvekade inte inför utmaningen och ser hela tiden möjligheter. Vi har fått lära oss 3D-modellering och köpte exempelvis in två 3D-skrivare. Grejerna som vi vill ha finns inte ens. Vi har lärt oss löda kretskort. Det har varit en galen resa helt enkelt, säger Erik Rosales.

För en vecka sedan var duon nere i Cannes igen med en ny presentation. Uppdraget från kommunikationsbyrån i år löd: säg till 80 procent samma saker som förra året fast på ett nytt sätt.

– Stockholms monter är mycket finare än de andra som mest har en godisskål och en tv med en presenation på och sedan förra året var förväntningarna väldigt höga. Men så här efteråt kan jag säga att jag är stolt över att vi lyckats göra något annorlunda tillsammans med Step2.

Utan att förstöra duons magiska presentation för mycket kan 99mac berätta att det är en app i varje Ipad som pratar med en server som synkroniserar presentationen. Till årets presentation har duon tagit hjälp av en kodare.

Blir det en tredje presenation?
– Redan på planet hem förra året kom vi på idéer vi borde ha gjort och sedan samlade vi de idéerna under ett år. Om några månader kanske vi är igång igen, säger Erik Rosales.