Bygg in Iphone-styrning i bilen

Har man en aningen äldre bil är det sällan den inbyggda stereon är förberedd på att kunna hantera en Iphone eller Ipod. Vi har byggt in en intressant lösning för att lösa problemet i en nio år gammal Volvo.

Har man en äldre bil har man sannolikt också en äldre bilstereo. En hel del bilar har en stereoanläggning som är integrerad i inredningen på ett sätt som gör att man inte gärna byter ut stereon mot något nyare, om man bryr sig det minsta om hur bilen ser ut inuti. Många bilmodeller med en stereo av det integrerade slaget saknar också AUX-ingång för anslutning av externa ljudkällor. Denna artikel beskriver hur man installerar en adapter för att integrera en Iphone eller Ipad i bilen utan att byta stereoanläggning.

Bilen i fråga är en Volvo, men många produkter av det här slaget finns för en rad andra bilmärken och modeller. Tillvägagångssättet kan skilja sig beroende på bilmärke, men oftast används ingången för cd-växlaren för att ansluta en adapter för Iphone.

Bygga om eller ersätta?

Min bil är en nio år gammal Volvo XC70. Den har en dieselmotor som inte är särskilt upphetsande att prata om, och den har en automatisk växellåda. Det är, för att citera Eddie Meduza, "en gammal j-vla Volvo".

Det enda problemet med bilen för en nörd som undertecknad är den inbyggda stereon av modell HU-603. Den har kassettspelare, cd-spelare, radio och... ja, det är allt. Ingen Iphone-anslutning. Ingen USB-anslutning, och ingen AUX-ingång. Ungefär som en bilstereo från år 2003-2004 brukar se ut.

Det finns två vägar att gå för den som vill växla upp sin bilstereo. Det ena är att byta ut den helt mot något annat, och det andra är att försöka använda olika omvägar eller genvägar för att få till funktionen man vill ha. Många bilar använder samma display för att visa allt från yttertemperatur och information om bilens funktioner till vad den inbyggda stereon vill visa, exempelvis vilken radiostation du lyssnar på eller vilket spår på cd-skivan du lyssnar på.

Det svåra med att byta ut en inbyggd stereo som använder samma display som andra funktionen i bilen är att det sällan blir snyggt. Man tappar en del av funktionen med den display som är inbyggd och samtidigt bryter man också av designen som biltillverkaren använt för att integrera stereon i bilens inredning.

Det finns gott om tredjepartslösningar från tillverkare som exempelvis Pioneer, JVC, Kenwood och Sony som klarar av att ansluta en Ipod eller Iphone till stereon. Prislappen för en sådan stereo, exklusive montering, kostar från en femhundring och uppåt. Till dessa finns ofta också monteringssatser med paneler och fästen för att fylla ut utrymmet som den gamla stereon tog upp, vilket ofta är nödvändigt då en tredjepartslösning sällan passar in perfekt.

Pioneer-stereo med stöd för Ipod. Här eftermonterad i Chrysler Voyager komplett med plastpanel för att fylla upp utrymmet efter tidigare stereo.

Bild: Joacim Melin

Det är värt att notera att en bilstereo som klarar av att ansluta en Ipod inte alltid kan ansluta en Iphone. Undertecknad byggde själv in en bilstereo från Pioneer i en Chrysler Voyager som fungerade bra med Ipod och Iphone 3G medan den inte fungerade med Iphone 3GS. Hittar du en billig eller begagnad bilstereo som klarar Ipod är det rekommenderat att noga kontrollera om den faktiskt fungerar med den Iphone du vill ansluta. Vissa modeller klarar också Bluetooth vilket är ett enklare sätt att ansluta en Iphone, men även i de fallen är det värt att noga kontrollera om bilstereon fungerar med telefonen.

Hittar du en modell som fungerar med Iphone 4 och Iphone 4S innebär det inte att den också fungerar med Iphone 5 och en adapter mellan 30-pinnarskontakten för Iphone 4/4S och Lightning-anslutningen i Iphone 5.

Att byta ut stereon är för mig är inte ett alternativ – den fungerar bra för vad den ska göra, och det är svårt att få till en snygg enhetlig lösning med en stereo av annat fabrikat. Så jag bestämde mig för att ta en omväg, eller genväg om du så vill. Men att hitta den perfekta lösningen är inte enkelt.

Trådlöst eller trådbundet

En kassett-adapter mellan ljudutgång och själva telefonen var inte aktuellt, dels på grund av alla sladdar och dels på grund av att ljudets kvalitet inte blir något vidare. Olika radiosändare har jag testat flera gånger tidigare med minst sagt varierande resultat. I fallet med min Volvo sitter antennen för radion integrerad i de bakre sidorutorna vilket också är standard på exempelvis kombimodellen av Saab 9-5 från slutet på 90-talet. Detta i sin tur gör att signalen från radiosändaren blir för svag med brus och dålig ljudkvalitet som resultat.

Efter att ha forskat ett tag hittade jag ett antal lösningar. Ska man direkt summera hur detta fungerar och vad det kostar så går dessa hand i hand - ju större integration du vill ha i bilens befintliga styrfunktioner, exempelvis knappar på ratten, ju dyrare och mer komplicerat blir det.

En billigare lösning från webbsajten Volvoaux gav mig i princip en AUX-ingång till stereon, men innebar att jag då hade tvingats byta låtar och sådant på telefonens skärm och inte via knapparna på ratten som man fjärrstyr stereon med. Vidare kan denna lösning inte ladda telefonen. Samma lösning finns också för Saab.

Det finns också flera lösningar för att bygga in Bluetooth-stöd i bilen komplett med mikrofon för handsfree vid telefonsamtal, men dessa lösningar innebär ytterligare en kontrollenhet som monteras inne i bilen med separata knappar och i förekommande fall en separat display där information visas. Att montera dessa på ett bra sätt som fungerar trafiksäkert när du sitter bakom ratten och kör, och som inte skadar bilens inredning nämnvärt, är inte helt enkelt.

Prislappen för enklare lösningar börjar kring femhundringen, men det kan också springa iväg ordentligt och professionell montering kan krävas om man inte är bekväm med att montera ner delar av inredningen i bilen. Några lösningar i den lägre prisklassen bygger på Bluetooth-anslutning mellan telefon och adapter medan adaptern i sin tur sänder ljudsignalen till stereon via en FM-sändare, vilket i sin tur kan påverka ljudkvaliteten negativt.

Andra lösningar bygger på att det redan finns en AUX-ingång i din bilstereo och till den ingången ansluts en Bluetooth-adapter. Detta är på sätt och vis ganska onödigt då AUX-ingången kan användas för att ansluta en Iphone direkt till bilstereon.

Efter en del sökande sprang jag på en lösning vid namn Xcarlink. Den har tre anslutningsmöjligheter – Bluetooth, AUX-ingång eller en vanlig 30-pinnarskontakt för Ipod och Iphone. Efter att ha försäkrat mig om att den även fungerade med Iphone 5 och Lightning-kontakten betalade jag drygt 1 300 kronor för tingesten.

Xcarlink för Volvo, Ipod och Iphone.

Hur man installerar en lösning av det här slaget beror givetvis på vilken stereo som sitter i bilen. Xcarlink är enkel nog att installera när man väl rivit ut bilstereon. I min Volvo ansluts Xcarlink-enheten till cd-växlaruttaget. I vissa modeller räcker det, men inte när en Volvo är inblandad. Xcarlink ska i de fallen också ha tolv volts elförsörjning och det var här det blev komplicerat.

Installation

En nackdel med Xcarlink är att handboken inte innehåller alla detaljer för alla bilmodeller den säljs för. När det gällde Volvo och HU-603-stereon och strömmatning till Xcarlink nämndes detta inte med ett ord i handboken och ingen information utöver en liten text på leverantörens hemsida som förklarade att strömmatning krävdes.

Om du överväger att ge dig på en installation av det här slaget gäller det att läsa på. Massor. I mitt fall innebar det ett medlemsskap på entusiastsajten Jag Rullar vars forum är en guldgruva. Andra bilmärken och modeller har ofta entusiastforum man kan hänga på för att lära sig mer.

Jag började med att koppla bort batteriet i bilen och började därefter riva ut kontrollpanelen för luftkonditionering, och därefter själva bilstereon. Därefter borrade jag ett hål i det lilla facket till vänster om bilstereon för att dra ut kabeln från Xcarlink till Iphone.

Det finns alltid information att hitta antingen via tillverkaren av din bil eller via olika forum på internet, men även där kan olika personer hänvisa till flera lösningar. I fallet med min Volvo och den inbyggda stereon fanns det två kablar som förespråkades för elmatningen till Xcarlink, den lila kabeln och den röda kabeln. Den lila kabeln ger tolv volt och fem ampere, medan den röda ger tolv volt och tio ampere.

Vad är skillnaden mellan de två kablarna kanske du undrar? Den lila kabeln aktiveras när du vrider om startnyckeln till det läge där bilstereon normalt sett startar. Den röda kabeln har konstant matning från batteriet. En anslutning av Xcarlink hade potentiellt gjort att batteriet i bilen dränerats om bilen fått stå ett antal dagar utan att köras. Den röda kabeln visade sig alltså vara fel kabel, men det var också det första svar jag hittade, så det gäller att läsa på ordentligt innan installationen påbörjas.

Slutligen kapade jag den lila kabeln, satte på en ordentlig kopplingsanordning för att sladdarna inte ska lossa om ett par år. Tvinnade kablar och eltejp är garanterat ingen bra idé.

Efter att Xcarlink anslutits ordentligt till elnätet kopplades batteriet in och tändningsnyckeln vreds om och allt fungerade. Telefonen laddades och musik började spelas via kabeln. Seger!

I praktiken

Fungerar det då i vardagen? Svaret är ja, men med viss reservation. Xcarlink gör att du kan hoppa framåt och bakåt bland låtarna i din Iphone. Artistens namn och låtens namn visas inte i stereons teckenfönster, men det kan jag leva utan. Det som är en aning trist är att varje gång jag ansluter min Iphone till bilstereon återgår telefonen till att spela samma spellista från början. Spellistan sätts också i repetitionsläge vilket är en aning irriterande. Xcarlink väljer helt enkelt den spellista som kommer först i bokstavsordning.

Om du får ett telefonsamtal får du antingen använda ett trådlöst headset eller koppla loss telefonen och ta samtalet. Och när du återansluter telefonen återvänder den till samma spellista igen. Från början. Jag fick lösa det genom att ha en enda stor spellista med alla låtar i min Iphone vilket fungerar bättre. Nu går det att byta låtar framåt och bakåt, men om man endast vill lyssna på en platta har man samma problem igen.

Intressant nog finns inte problemet om man lyssnar på poddradio via Apples app Podcaster då Iphone snällt spelare vidare i samma avsnitt man tidigare lyssnade på.

Summering

Detta har varit ett kul och lite pirrigt projekt. Det är inte varje dag man är inne och gräver i bilens innersta, men det har fungerat bra och Xcarlink fungerar så pass tillfredsställande att jag inte har några planer på att byta ut den, även om fipplandet med låtar och spellistor är lite störande.

Namn
Xcarlink
Tillverkare
Xcarlink
Pris
1 269 kronor
Krav
Iphone 3G eller senare, andra generationens Ipod Touch eller senare, samt flera modeller av Ipod Nano, Classic, Video och Mini.