Tobias Ahlin arbetade med gränssnittsdesign på Spotify – men blev mer och mer intresserad av hur man gör resten av arbetet bakom appar och började läsa på hemma på fritiden. Spola framåt och han har startat Tappily och släppt sin första app till App Store – Spellrush.
Ordspelet #Spellrush är resultatet av #svenske utvecklaren Tobias Ahlins projekt att lära sig att programmera appar. Intresset vaknade under tiden som han jobbade på Spotify som gränssnittsdesigner.
Tobias Ahlin började på Spotify i samband med att Iphone 4 med Retina-skärm släpptes. Kollegan som tidigare skött all design på företaget slutade nästan samtidigt.
– Varenda resurs för Iphone-klienten behövde göras om för att fungera med den högre upplösningen och det visade sig att datorer med flera av Photoshop-filerna försvunnit vid ett inbrott. Jag hade ett gigantiskt berg av jobb som väntade när jag började och fick verkligen lära känna klienten utan och innan, säger Tobias Ahlin.
Han är på besök på 99mac redaktionen för att berätta mer om hur det kommer sig att han slutade på Spotify och nu har sin första app ute i App Store. Det hela började för två år sedan när han lyckades övertala chefen att få åka till Apples utvecklarkonferens WWDC. Sedan tidigare hade han erfarenheter från webbprogrammering, men appar var något nytt.
– Jag insåg att jag skulle bli tvungen att lära mig Objective-C för att få ut något av resan. Jag köpte en bok och satte upp som mål att läsa tio sidor om dagen.
Under konferensen kunde han följa med i pratet, men kunde ännu inte skapa appar helt på egen hand. Tillbaka på kontoret ville Tobias Ahlin lära sig mer om utvecklarnas förutsättningar och möjligheter för att ännu bättre förstå hur hela produkten blir till, från skiss till färdig app.
Han ville använda sina nya kunskaper för att kunna göra något åt mellanrummet mellan en överlämnad designfil till utvecklarna och deras arbete med koden.
– Som designer lämnar man ofta en photoshop-fil till utvecklarna och de programmerar, men ingen där emellan tar ansvar för hur det känns och rör sig. När jag lärde mig mer om vad utvecklarna gjorde gick det mycket bättre att tänka sig igenom hela processen.
Hemma fortsatte Tobias Ahlin att läsa böcker om Objective-C. Hans tredje lekprojekt med programmering var början till Spellrush. Han gick till jobbet, men längtade hem till kvällen då han skulle få arbeta vidare med appen. Till slut bestämde han sig för att säga upp sig och testa att arbeta på egen hand och ta hand om alla delar själv, från idé till färdig app. Sitt nya företag döpte han till #Tappily, en blandning mellan orden happily och tap.
Det kan vara svårt att leva på att göra appar, konstaterar Tobias Ahlin. Man kan inte göra bara en app och förvänta sig att man knäcker formeln för framgång i App Store direkt. Planen är att göra flera mindre appar i ett högt tempo och prova sig fram.
– Genom kontakter lyckades jag få kontakt med en person på Apple som kunde hjälpa mig vidare inom organisationen och det resulterade i att jag fick Spellrush med som featured app för någon vecka sedan. Före det hade jag mest nedladdningar från Sverige och USA, men nu har jag börjat se Italien, Malaysia, Filippinerna och andra länder där jag inte har några kontakter sedan tidigare.
Vad är då Spellrush? Det är ett ordspel där 5 x 4 rader med små bokstavsbrickor utgör spelplanen. Genom att hitta ord på spelplanen försvinner bokstäverna och nya ramlar ner från ovan. Det hela går på tid och spelarna kan utmana varandra via Game Center. Appen är gratis, men för 22 kronor får spelaren tillgång fler funktioner och slipper väntetiden mellan spelomgångarna. Appen är lokaliserad till 11 olika språk för att fungera så bra som möjligt globalt.
– Jag har förstått i efterhand att Spellrush antagligen var lite svårt som första projekt för det var första gången jag gav mig på att arbeta med backend, nätverk och den sociala biten, säger Tobias Ahlin.
Han har arbetat heltid med appen från slutet av januari i år och före det la han kvällar under kanske två månaders tid. Appen blev godkänd och klar för släpp i App Store den 11 april i år.
– Jag har planerat för fler appar framöver, men de kommer att vara mindre och inte ta lika lång tid att göra klart. Jag vill göra appar som är både roliga och utbildande och kommer att blanda spel med annat.
Tobias Ahlin tror att alla kan lära sig att programmera en app på några månader med hjälp av böcker, Google och andra utvecklare.
– Även med generella saker som "varför är min app långsam?" kan man få riktigt bra hjälp bara genom att söka på nätet.
Det finns också en grupp för Cocoa-utvecklare som heter Cocoaheads som bland annat träffas i Stockholm där man också kan be om hjälp. Gruppen håller exempelvis föreläsningar om Objective-C och är ett bra ställe att utbyta erfarenheter.
Några bra böcker att läsa (i turordning):
Cocoa Programming For Mac OS X (fjärde utgåvan) av Aaron Hillegass och Adam Preble
IOS Programming: The Big Nerd Ranch Guide (tredje utgåvan) av Joe Conway och Aaron Hillegass
Beginning iOS 6 Development Exploring the IOS SDK av David Mark, Jack Nutting, Jeff LaMarche och Fredrik Olsson