Apples Iphone växer globalt med 6,6 procent

UPPDATERAD. Jämfört med första kvartalet förra året har Apple levererat 6,6 procent fler Iphone globalt i år. Samsung leder med 22,9 procent under samma period.

Apples antal levererade Iphone växte med blygsamma 6,6 procent sedan förra året, från 35,1 miljoner till 37,4 miljoner, enligt data från analysföretaget IDC. Det här är första gången som tillväxten varit ental sedan 2009, rapporterar 9to5mac.

Topp 5 mobiltillverkare totalt, leveranser och marknadsandelar Q1 2013 (miljoner)

Tillverkare

1Q13 Enheter

1Q13 Andelar

1Q12 Enheter

1Q12 Andelar

Förändring år-till-år

Samsung

115,0

27,5 %

93,6

23,3 %

22,9 %

Nokia

61,9

14,8 %

82,7

20,6 %

−25,1 %

Apple

37,4

8,9 %

35,1

8,7 %

6,6 %

LG

15,4

3,7 %

13,7

3,4 %

12,4 %

ZTE

13,5

3,2 %

16,2

4,0 %

−16,5 %

Övriga

175,4

41,9 %

161,1

40,0 %

8,9 %

Totalt

418,6

100,0 %

402,4

100,0 %

4 %

Apples globala marknadsandel för Iphone är nu 8,9 procent, bakom Samsung som har 27,5 procent och Nokias 14,8 procent. I USA leder Apple med 35 procent, men i resten av världen har företaget hård konkurrens av både låg-kostnadstelefoner och mobiltelefoner som inte riktigt kan klassas som smarta mobiler (eng: featurephone). Det ryktas om att Apple arbetar på en Iphone med billigare prislapp för att kunna konkurrera på marknaden under högkvalitetsmobiler.

I år är första gången som smarta mobiler vann över funktionsmobilerna globalt med 51,6 procent av marknaden.

Trots att Apples marknadsandelar inte är störst tjänar företaget mest med upskattade bruttomarginaler på 49 till 58 procent för Iphoneförsäljningen. Apple blev tvingade att delge uppgifter om sina vinstmarginaler för Iphone till en domstol i USA under Samsungrättegången i juli förra året. Mellan april 2010 och mars 2012 genererade Iphone intäkter på mer än 33 miljarder dollar i enbart USA för Apple, rapporterade Reuters.

Under andra kvartalet förra året hade Apple 71 procent av mobilindustrins vinster, med bara 6,5 procent av den globala mobilmarknaden. Samsung med 25 procent av marknadsandelarna ökade sin del av vinsten till 37 procent och de två företaget tillsammans hade alltså 108 procent av vinsterna. Det här var möjligt för att övriga bolag rapporterade förluster, rapporterade Cnet.