Apple reparerar mer i butik, förändrar Applecare och erbjuder support via Imessage

Enligt uppgift ska Apple förändra sitt Applecare-program och bland anant förändra hur trasiga Apple-produkter hanteras i deras butiker.

Apple ska under året förändra hur de arbetar med reparationer och byten av trasiga produkter, enligt källor till Apple Insider. Kunder som köpt #Applecare-paketet, som ger support, utökad garanti och snabbare reparationstid, ska i fortsättningen kunna få hjälp med reparationer och service av mer avancerade komponenter i Apples produkter. Sedan tidigare har personal i Apple Store kunnat byta ut enklare komponenter som högtalare, radiomottagare, batteri och hemknappar.

Enligt Apple Insiders källa byts i princip alla Iphone, Ipod och Ipad ut om de har fel på exempelvis den inbyggda skärmen, men i framtiden ska personal i Apples butiker kunna reparera och byta ut vissa komponenter som exempelvis skärm, kamera, logikkort och knappen för att väcka och försätta Ipod, Iphone eller Ipad i vila. De mer avancerade reparationerna kommer att introduceras i Apples amerikanska butiker under sommaren och resten av världen under hösten och vintern. Apple tror sig kunna spara upp till en miljard dollar per år på den utökade servicen i sina butiker.

Applecare förändras

Apples garantipaket Applecare förändras också. Tidigare har paketet bundits till en såld produkt, exempelvis en Macbook Air, men i framtiden ska Applecare vara kopplat till kunden och de produkter kunden äger. Tjänsten kommer också att förändras från en produkt man köper en gång till något man abonnerar på och kan förändra när man byter ut sina Apple-produkter.

Support via Imessage

Enligt Apple Insiders källa kommer Apple under hösten också förändra hur de erbjuder support till kunder. Apples personal skall bli mer aktiva i de diskussionsforum som Apple själva hanterar via sin supportsajt, och företaget kommer också att börja erbjuda support via chat-programmet Imessage.

Om Apple börjar erbjuda support via Imessage innebär det ett enklare sätt att få kontakt med företaget utan att behöva sitta i telefonkö.