Whypod är för likt Ipod tycker patent- och registreringsverket och avslutar därmed en anmälan från Apple mot ett svenskt företag i Vänersborg. De har registrerat varumärket Whypod för en tjänst som sänder musik via internet.
Apple är duktiga på att se efter sina varumärken och har flera gånger gett sig på företag med för lika namn på sina företag eller produkter. Ett företag i Vänersborg registrerade namnet Whypod för en tjänst som sänder musik via internet. Apple anmälde det till patent- och registreringsverket, PRV, skriver Dagens Nyheter.
"Användningen av innehavarens märke skulle dra otillbörlig fördel av eller vara till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende", skriver patent- och registreringsverket om anmälan.
Det svenska företaget menar att ordet pod är ett vedertaget begrepp för "portable device" och tar som exempel upp podcast och podradio. Varumärket Whypod registrerades i samband med en reklamkampanj för klädmärket Whyred 2009.
"WHYPOD består av sex bokstäver och IPOD enbart av fyra bokstäver. WHYPOD domineras av prefixet "WHY", vilket får anses utgöra märkets distinkta del. Prefixet i IPOD, "I", är helt olikt från "WHY" och inte i det närmaste lika framträdande", skriver företaget från Vänersborg.
Patent- och registreringsverket gick på Apples linje och företaget blir av med varumärkesskyddet för sin tjänst.