En ny stämning i USA hävdar att Iphone 4 har en defekt strömknapp. Den nationella grupptalan menar att Apple kände till felet utan att berätta om det eftersom de arbetade tillsammans med AT&T för att sälja tvåårskontrakt.
En kvinna i Florida vill ha mer än 5 miljoner dollar, omkring 34 miljoner kronor, av Apple till alla de tusentals Iphone-ägare som köpt telefoner med defekta strömknappar som inte låser telefonens skärm eller stänger av den, rapporterar sajten Gigaom.
Hon har lämnat in en grupptalan i Kalifornien USA och hävdar att Apple kände till felet i en flexkabel som kontrollerar strömknappen, men att de valde att hålla tyst för att sälja fler telefoner.
Som bevis pekar kvinnan på Apples egna diskussionsforum där användare klagat på oregelbundna strömknappar. Trådarna har lästs av hundratusentals besökare. En Youtube-film finns också med bland bevisen där en självutnämnd Iphone-reparatör säger att den defekta strömknappen är vanligast på de Iphone 4 som såldes i början av 2010.
Apple har inte velat kommentera stämningen till Gigaom.
Felet dyker enligt stämningen upp strax efter ett år då garantin gått ut. Det tvingar konsumenter att lägga ut 149 dollar, omkring 1 000 kronor, på reparationen.