Apple söker varumärkesskydd för Iwatch i Japan

Ryktena om en smart klocka tar en ny vändning när det framkommer att Apple ansöker om varumärkesskydd för produktnamnet Iwatch i Japan.

Efter smarta telefoner och surfplattor kommer kroppsburna enheter. På tapeten är alltifrån verklighetsförstärkande glasögon till hälsoövervakande armband och smarta klockor. Att Apple arbetar på det sistnämnda är ett återkommande rykte, som nu tar snurr på nytt.

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple söker varumärkesskydd för namnet Iwatch i Japan. Ansökan lämnades in till det japanska patentverket redan den 3 juni, men Apple är i vanlig ordning hemlighetsfulla och avböjer att kommentera det hela.

Det är dock inte första gången det talas om Iwatch. För ett litet tag sedan framkom att Apple inlett processen med att varumärkesskydda namnet i Ryssland och även här inlämnades ansökan den 3 juni.

Enligt tidigare uppgifter arbetar inte mindre än 100 anställda på Apple med att ta fram den nya smarta klockan. Ryktena talar om att den kroppburna enheten är till för att komplettera en Iphone eller Ipad genom att exempelvis göra det lättare att svara på samtal eller läsa och ta emot meddelanden, men även bistå med biometri och hälsofunktioner. Exakt vad Apple har i rockärmen är dock än så länge höljt i dunkel.

Skriven av Andreas Dimestam

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.

Nu har Apple haft sitt oktober-event med nya datorer. Till de nya datorerna måste vi ju också ha en ny version av macOS, här är Monterey.

Trots att vi inte officiellt kan köpa HomePod mini i Sverige är det en ganska populär produkt bland de största fansen, nu kommer den i fler färger.