Under veckan som Infinity Blade II var gratis för att fira App Stores femårsdag laddades spelet ned 5,7 miljoner gånger, berättar spelets utvecklare.
Apple firade App Stores femårsdag med att ge bort fem appar och fem spel, bland annat Badlands och Infinity Blade II. Det senare spelet har återgått till sin 49 kronors prislapp, men utvecklarna bakom, Chair Entertainment, berättar för All Things D att appen laddades ned 5,7 miljoner gånger som ett resultat av kampanjen.
"Det actionfyllda rollspelet med svärdsslagsmål har lagt till 5,7 miljoner nya spelare på sju dagar. Laura Mustard, publicist för spelets utvecklare, Chair Entertainment, säger att 1,7 miljoner av nedladdningen skedde under måndagen, kampanjens första dag."
Infinity Blade II erbjudare spelare möjligheten att köpa virtuellt guld i appen för riktiga pengar, ett vanligt sätt att öka intäkterna från appar. Med ett par miljoner nya spelare som fick spelet gratis är det troligt att några av dem kan tänka sig att göra köpt inuti appen. Men Laura Mustard säger till All Things D att även om de normalt ser en ökning av köp inuti appen vid kampanjer, ser de inte det som något signifikant eftersom spelet är balanserat på så vis att köpen inte krävs för att spela.
Också spelets föregångare Infinity Blade ökade antalet nedladdningar under kampanjveckan med 2,5 gånger jämfört med veckan innan. Tillsammans har de två spelen sålt i 50 miljoner exemplar under de senaste två och ett halvt åren. En uppföljare som blivit försenad flera gånger, Infinity Blade: Dungeons, blev officiellt nedlagd förra veckan, skriver webbtidningen.