Strax efter Iphone-lanseringen ställde några av Apples högsta chefer på upp på intervjuer med både Bloomberg Businessweek och USA Today. Tim Cook, Jony Ive och Craig Federighi pratade om aktiekursen, de nya Iphone-modellerna och Android.
Det är inte ofta som Apples chefer ställer upp på intervjuer. Oftast är det Apples vd Tim Cook som syns och hörs vid väl valda tillfällen. Bloomberg Businessweek lyckades få ihop en intervju med först vd:n Tim Cook och sedan med chefsdesignern Jonathan Ive och Craig Federighi, chef över mjukvaror.
Bland annat frågar tidningen Cook om hur aktiekursen påverkar honom och arbetet på Apple. Aktiekursen har gått ned omkring 30 procent från toppnoteringen förra året. Cook svarar att han inte känner sig euforisk när aktiekursen går bra, men att han inte heller vill skära sig i vristerna när den går sämre.
"Jag har åkt den här berg- och dalbanan för många gånger för det. Det händer för all konsumentelektronik, från kameror till pc till surfplattor och telefoner till – i den gamla världen – videobandspelare och dvd-spelare. Jag kan inte komma på en enda marknad för konsumentelektronik där aktiekursen inte går upp och ned."
Tim Cook har flera gånger poängterat att även om det säljs många Android-enheter så används IOS-enheterna enligt olika undersökningar mest. Netmarketshare analyserar webbtrafik och säger att nästan 55 procent av all mobiltrafik kommer från IOS-enheter, medan Android står för 28 procent. "Spelar en enhets marknadsandel någon roll om den inte används? För oss är det viktigare att människor använder våra produkter, och det går inte att berika någons liv om produkten ligger i byrålådan."
Han pratar också om hur kunder som går in i en butik för att köpa en Android-telefon möts av flera olika versioner av operativsystemet och kan lämna affären med en tre år gammal version av Android, "som att jag skulle ha IOS 3 här i fickan. Jag kan inte tänka mig det."
Samarbetet mellan Apples chefer över design och mjukvara, Ive och Federighi, blev offentligt i höstas, men i själva verket har de arbetat tillsammans under flera år. De säger att deras skrivbord står en minuts promenad ifrån varandra och att deras samarbete bygger på deras delade fokus på användbarhet och enkelhet.
Det hörs och skrivs här och var att Apple har slut på innovationer. Ive och Federighi håller inte alls med. Förutom att lyfta fram nya funktioner pekar de också på alla lager av integration som krävdes för att ta fram varje. Exempelvis säger Ive att det fanns många problem som behövde lösas för att möjliggöra en så stor idé som fingeravtrycksläsaren i nya Iphone 5S.
"Utan att nämna några konkurrenter (Samsung), är det klart att de två cheferna tror att en del som passerar som innovation bara är en illusion. "Vi började inte opportunistiskt med 10 olika tekniker som vi skulle kunna hitta ett användningsområde för bara för att utöka vår lista med funktioner", säger Ive.
En rolig detalj från intervjun är att Craig Federighis smeknamn är "Hair Force One" efter sin silverman.
USA Today har intervjuat Jonathan Ive och Craig Federighi får några ord i vädret också. Ive som varit på Apple sedan 1992 syns aldrig på scen under Apples presentationer utan ställer bara upp i företagets filmer. Federighi däremot är numera ofta med på scen vid lanseringar. Intervjun fokuserar på design och arbetet med IOS 7. Ive som varit med och tagit fram succéer som de färgglada Imacarna, Ipod och Iphone säger att de visste att Apple behövde ta fram ett operativsystem som skrev om sina egna regler.
"När vi satte oss förra november (för att börja arbeta med IOS 7), förstod vi att människor blivit bekväma med att röra glaset, de behöver inte fysiska knappar, de förstår fördelarna. Så det fanns en otrolig frihet i att inte behöva referera till den fysiska världen så bokstavligt. Vi försökte skapa en miljö som var mindre specifik. mindre specifik miljö. Det fick designen ur vägen."
Som de som tittat närmare på IOS 7 redan vet har mycket av texturerna som härmar objekt i verkliga livet försvunnit till förmån för ett renare och enklare gränssnitt med mer transparens och lager på lager. Federighi menar att det nya gränssnittet är möjligt tack vare tekniska framsteg. "Förut var skugg-effekten vi använde ett bra sätt att distrahera från skärmens begränsningar. Men med en skärm som är så här precis finns ingenstans att gömma sig."
Ive beskriver också sitt personliga motto när det kommer till design. Enkelheten. Han säger att många människor tänker att det betyder avsaknad av röra. "Men det är inte alls fallet. Sann enkelhet är, ja, du bara fortsätter och fortsätter tills du kommer till punkten då du säger "Självklart", där det inte finns något rationellt alternativ."
Intervjun avslutas med att Ive avslöjar att om han inte fick designa tekniska prylar skulle han vilja ge sig på koppar. Med eller utan öron vill han inte avslöja.