En Ipad-version av appen Apple Store har släppts, men än så länge inte till den svenska versionen av App Store. Här får produkterna ta plats och appen får beröm för att den drar nytta av den stora skärmen.
Förvirrande nog finns det två appar med helt olika ändamål från Apple med snarlika namn. App Store där användare kan ladda ned appar och Apple Store, en app som hänger ihop med företagets fysiska butiker. Den senare har länge bara funnits för Iphone och låter konsumenter som är ute och rör sig läsa på om Apples produkter, beställa direkt i appen och boka tider i en Genius Bar.
Apple Store-appen för Iphone har också en funktion för att köpa vissa produkter helt på egen hand utan hjälp från personalen som kallas för Easypay. Under gårdagen släppte Apple en ny variant designad för Ipad. Appen finns inte i den svenska App Store än och det är oklart när den kommer att göra det.
Den nya Ipad-appen fokuserar helt på innehållet, det vill säga högupplösta bilder av produkterna, och erbjuder en helt ny typ av shoppingupplevelse andra e-handlare troligtvis kommer att härma, enligt sajten Techcrunch som testat appen. Appen delar vissa funktioner med Iphone-varianten, men inte allt. Den saknar exempelvis funktionen Easypay, men det beror troligtvis på att appen riktar sig mer till "hemmashoppare".
Ipad-varianten har en ny sektion med populära produkter i butiken. De här plockas inte ut manuellt utan väljs troligtvis ut genom en kombination av vad som säljer mest och vad användare söker efter. Sektionen ger en överblick av vilka de mest attraktiva produkterna är.
9to5mac:s skribent Mark Gurman berättar på Twitter om vad som kan vara en av anledningarna till att appen dröjt så här länge med att komma till Ipad. Steve Jobs sa nej för tre år sedan.