Årets hårda julklapp: Surfplattan

Konsumenterna pratar mest om surfplattor med svenska elektronikhandlare och utses nu till årets hårda julklapp för andra gången.

För en vecka sedan utsåg HUI Research årets julklapp och valde råsaftcentrifugen. Elektronikbranschen brukar i sin tur utse årets hårda julklapp. I år släpper de för första gången rapporten Butikschefsindex där de pratat med butikschefer hos elektronikhandlare runt om i Sverige om det nästkommande halvåret.

Handlarna konstaterar att konsumenterna är intresserade av framför allt två produkter – surfplattan och den smarta telefonen. Elektronikbranschen utser surfplattan som årets hårda julklapp och det är faktiskt inte första gången. Samma pryl valdes 2011.

– Trender i samtiden kan givetvis säga en hel del och inspirerar ofta när årets julklapp utses. Men om vi utgår från den faktiska försäljningen är det föga överraskande surfplattan som dominerar. När dagens försäljning vägs samman med konsumenternas syn blir surfplattan därför den solklart mest populära hårda juklappen i år, säger Klas Elm, Elektronikbranschens vd.

Elektronikhandlarnas butikschefer utser också trådlösa högtalare som årets överraskning i julhandeln. Samtliga detaljhandelsföretag som är medlemmar hos Elektronikbranschen är med i urvalet till undersökningen, Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, Netonnet, Phone House, Siba och Tre.