Appar som tigger om betyg irriterar

En debatt om appar som återkommande ber sina användare att sätta betyg och skriva recensioner i App Store har blossat upp, när utvecklare allt oftare tar till denna metod för att ge sina appar konkurrensfördelar.

Med över en miljon appar i #App Store är konkurrensen stor och det är svårt att för utvecklare att synas och nå ut till kunderna. Ett sätt att locka till köp eller nedladdning är att ha höga betyg och positiva recensioner. Då det inte går att testa appar som kostar pengar utan att köpa dessa är recensionerna en av de få vägledningar som kunder har för att avgöra om det blir köp eller inte.

Topplistorna över de populäraste appar i App Store är viktiga att synas på. Apple anger inte kriterierna för hur apparna väljs ut, men enligt utomstående analyser finns det tecken på att även betyg vägs in numera.

Dialogrutor ber användaren sätta betyg

Då App Store i första hand visar betyg och recensioner för den aktuella versionen av en app är utvecklare också mån om att få in nya recensioner så fort en app uppdateras. Allt detta sammantaget har lett till att fler och fler appar visar dialogrutor för användarna där de ber dem gå till App Store och sätta (bra) betyg och skriva recensioner.

Dessa dialogrutor kan dyka upp lite närsomhelst och ibland återkommer de regelbundet. För många användare däremot är detta ett störningsmoment och irritationen över det har ökat.

Debatten kring detta tog ny fart när John Gruber på sin populära blogg Daring Fireball länkade till Eff Your Review, en sajt dedikerad till att lägga upp skärmbilder på appar som ber användaren sätta betyg. Det som skapade diskussioner var att Gruber även skrev:

Jag har länge övervägt en publik kampanj mot detta specifika beteende, där jag skulle uppmuntra Daring Fireballs läsare, närhelst de stöter på dessa "Var vänlig betygsätt den här appen"-rutor, att ta sig tid att göra det – men att bara ge appen en stjärna i betyg och lämna en recension i sit med "En stjärna för att ha irriterat mig med att be om recension av appen."

Bara tanken på att uppmana användare att använda recensionerna som ett utlopp för missnöje, snarare än för att ge ett rättvisande betyg för hela appen väckte motreaktioner bland många. Inte minst då det ofta kommenteras att nivån på recensioner i App Store är låg och att utvecklare har problem med att missnöjda användare använder App Store för att ta ut sin ilska över någon liten detalj, bugg, prissättning eller liknande, ibland missriktat och utan en möjlighet för utvecklaren att ge svar.

Cabel Sasser på Panic tyckte att Gruber förslag var att sänka sig till en för låg nivå:

Derek Zumsteg lyfter fram hur vissa appar dessutom lyfter fram frågan om att sätta betyg på ett sådant sätt att bara de som gillar appen skickas vidare till App Store, och undrade hur Apple kunde tillåta detta.

Inte lätt för Apple att stoppa

Marco Arment, som bland annat skapat Instapaper, [a href="http://www.marco.org/2013/12/14/rate-this-app"]skriver på sin blogg att han har en ännu hårdare linje än Gruber och inte tycker att det är ok att fråga användaren ens en enda gång med dialogruta utan att möjligen att det kan finnas som en länk på en plats för mer information om appen för de användare som aktivt letar efter det.

Framförallt anser dock Arment att det inte finns något Apple kan göra åt saken. Han berättar att Apple är medvetna om problemet och redan 2011 vid WWDC uppmanade utvecklare att inte använda dialogrutor för att be om recensioner.

Problem, enligt Arment, är att det inte finns något vettigt sätt för Apple att kontrollera det. Dyker inte dialogrutan upp när Apple granskar appen är det svårt att veta att den finns där och att sätta en rapporterings-knapp på varenda dialogruta i varje app är inte en rimlig lösning i praktiken.

Ta bort betyg helt och andra förslag

Ett drastiskt förslag är att helt ta bort betygen och istället försöka mäta andra kriterier som om användarna placerar appen i dockan, har den på första sidan, hur ofta den används eller hur länge den används. Dessa lösningar har dock sina problem också, till exempel sistnämnda förslaget om hur lång tid de används skulle ge missvisande betyg för appar som inte är designade att användas under en lång tid utan bara för att snabbt kolla på någonting (tänk en väderapp till exempel).

Gruber menar att Apple behöver något i stil med Googles Pagerank som försöker lyfta fram de bästa webbsidorna med ett system som inte är så lätt att påverka och missbruka.

Utvecklaren Collin Donnell hade ett liknande förslag om att ta bort betygen helt och bara ha kvar recensionerna samt låta besökare markera om en recension är bra eller dålig så att App Store kan lyfta fram recensioner som andra tycker är bra. Marco Arment tyckte det var en god idé men poängterade samtidigt att det inte skulle stoppa dialogrutorna från att poppa upp.

Thomas Verschoren föreslår en annan lösning där de femstjärniga betygen ersätts av "tummen upp" och "tummen ner" samt att utvecklare får tillgång till ett API från Apple så att användarna kan skriva en recension direkt i appen utan att behöva lämna den för att gå till App Store.

Debatten lär fortsätta så länge utvecklare fortsätter att försöka hitta metoder att synas bättre, speciellt om det är på bekostnad av användarnas irritation. Skriv gärna i kommentarerna vad ni tycker om dialogrutor som fiskar efter betyg till App Store.