Under 2013 såldes en miljard smarta mobiltelefoner. Nyligen presenterades också nya siffror för de olika operativsystemens respektive marknadsandelar där Samsung pressas från flera håll.
Försäljningen av smarta mobiltelefoner i världen har nått en ny milstolpe, enligt analysföretaget IDC. Under 2013 såldes en miljard enheter, en ökning med 38,4 procent från 2012.
Tillverkare | Levererade enheter 2013 | Marknadsandel 2013 |
---|---|---|
Samsung | 313,9 | 31,3 % |
Apple | 153,4 | 15,3 % |
Huawei | 48,8 | 4,9 % |
LG | 47,7 | 4,8 % |
Lenovo | 45,5 | 4,5 % |
Övriga | 394,9 | 39,3 % |
Totalt | 1004,2 | 100 % |
Källa: IDC Worldwide Mobile Phone Tracker, 27 januari 2014
Ännu en analys kommer från Kantar Worldpanel Comtech som undersökt marknadsandelarna för tillverkarna av smarta mobiltelefoner på olika viktiga marknader under oktober, november och december förra året.
Deras siffror visar att Android har 68,6 procent av marknadsandelarna i Europa, medan IOS håller andraplatsen med 18,5 procent. Windows Phone fortsätter att växa år-till-år, men under de senaste tre månaderna har deras marknadsandel inte rört sig från 10,3 procent. Dominic Sunnebo kommenterar rapporten:
"Android avslutade 2013 starkt och visade år-till-år tillväxt på 12 viktiga marknader inklusive Europa, USA, Latinamerika, Kina och Japan. Apple har tappat andelar i de flesta länder jämfört med samma period 2012, men företaget har behållit starka andelar på nyckelmarknader inklusive 43,9 procent i USA, 29,9 procent i Storbritannien och 19 procent i Kina."
Samsung är forfarande världsledande, men pressas enligt Kantar från flera håll. När de presenterade sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet 2013 nyligen nådde de inte upp till analytikernas förväntningar och tillväxten för mobila enheter har stannat av jämfört med de senaste två-tre åren. Anledningarna till det sägs vara ökad konkurrens från Apple när det kommer till dyrare enheter och från lokala mindre tillverkare när det gäller billiga mobiler. I Europa har Samsungs marknadsandel minskat med 2,2 procent till 40,3 procent och i Kina ligger deras andel stilla på 23,7 procent.
Sunnebo på Kantar säger att det inte är någon överraskning att alla koncentrerar sig på stark tillväxt i Kina, men för närvarande är det lokala tillverkare som är de tydliga vinnarna. I december gick Xiaomi förbi både Apple och Samsung i landet.
"En helt fantastisk prestation för ett märke som startades 2010 och säljer sina enheter nästan uteslutande via internet. Kombinationen av enheter med riktigt bra specifikationer, låga priser och en förmåga att skapa oöverträffat surr via nätet och sociala medier har visat sig lockat kineserna."
I Japan däremot har Apple 68,7 procent av marknaden för smarta mobiler. En anledning till framgångarna i landet är Apples avtal med operatören NTT Docomo.
EU 5 | 3 mån dec 2012 | 3 mån dec 2013 | Förändring |
---|---|---|---|
Android | 62,9 % | 68,6 % | 5,7 % |
Blackberry | 3,7 % | 1,5 % | −2,2 % |
IOS | 23,7 % | 18,5 % | −5,2 % |
Windows | 5,6 % | 10,3 % | 4,6 % |
Övriga | 4 % | 1,1 % | −3 % |