När Macen fyllde 30 år den 24 januari skickade Apple ut 15 olika kamerateam för att dokumentera hur Apples produkter används världen över. Filmen spelades in under 36 timmar, och lanserades idag på Apples hemsida.
Filmen 1.24.14 är på en och samma gång en #reklamfilm för Apple och ett porträtt över hur Apples produkter idag används i många olika sammanhang jorden runt. Anmärkningsvärt är också att den nästan helt och hållet spelats in med Iphone 5S och redigerats med hjälp av Ipad och Macintosh.
Som regissör för projektet anlitades Jake Scott. Om efternamnet låter bekant är det för att han är son till den berömde filmregissören Ridley Scott som regisserade Apples ikoniska reklamfilm för den första Macen 1984. Jake Scott styrde de femton kamerateamen från sin studio i Los Angeles, och kommunicerade med dem via Facetime. I filmen får vi bland annat möta en naturvårdare i Botswanas vildmark, en orkester i London och mellanstadieelever i Shanghai.
Enligt Apples sida om filmen användes 100 stycken Iphones i produktionen för att spela in över 70 timmar material, vilket sedan klipptes ned av 21 olika redigerare till en reklamfilm på en och en halv minut. Till filmen användes också 46 Ipads och 86 Mac-datorer.