Det inbyggda mailprogrammet i Mavericks har brottats med en del problem. Nu beskriver Apple en lösning på ett av de vanligaste problemen.
Många användare har säkert upplevt att mailklienten i OS X #Mavericks inte alltid fungerar toppen med vissa webmail-konton. Bland annat finns en bugg som gör att nya mail inte syns förrän programmet startas om. Förhoppningsvis är detta något som kommer att åtgärdas i nästa uppdatering av systemet, men tills vidare har Apple lagt upp en lösning på sin supportsida.
Problemet löses genom att man tvingar Mail att återansluta till mailservern. I menyn under Brevlåda väljer man Koppla ned alla konton, för att därefter välja Koppla upp alla konton. Då tvingas Mail att återansluta till servern och e-posten ramlar in.
Det går även att lägga in en genväg för detta i verktygsfältet genom att under Innehåll välja Anpassa verktygsfältet och sedan dra den blixtliknande ikonen för Koppla ned alla konton till verktygsfältet.
Även om detta inte är den smidigaste av lösningar går det åtminstone lite snabbare än att starta om hela mailprogrammet. I den fjärde betaversionen av OS X 10.9.2 som skickades till utvecklare den 30 januari ombads dessa att fokusera på bland annat problem med mailklienten, så det verkar troligt att nästa version av systemet kommer lösa dessa bekymmer.