Microsoft har på ett drygt år sålt 200 miljoner exemplar av sitt nya operativsystem Windows 8. Detta är betydligt lägre än vad föregångaren Windows 7 sålde motsvarande period.
#Windows 8 innebar en av de största grafiska förändringarna i operativsystemets historia, och marknadsfördes hårt av #Microsoft som ett enhetligt system för både datorer och surfplattor. Windows 8 togs dock dåligt emot av användare, och när nu försäljningen över det första året presenteras är det relativt dåliga siffror.
Enligt nyhetsbyrån Reuters har Microsoft sålt drygt 200 miljoner exemplar av Windows 8 sedan lanseringen i oktober 2012. Som jämförelse sålde föregångaren Windows 7 sitt första år närmare 240 miljoner exemplar.
En av förklaringarna till siffrorna är att pc-branschen i stort tappat fart till förmån för surfplattor. Samtidigt har Microsoft inte lyckats etablera sig där med sin Surface. Men en stor del av svårigheterna med Windows 8 är också att befintliga datoranvändare inte uppgraderar. Endast 11 procent av världens pc-användare beräknas använda systemet. 48 procent kör vidare med Windows 7, och hela 29 procent använder fortfarande Windows XP som är över tio år gammalt.
Som jämförelse spreds Apples senaste operativsystem OS X Mavericks till över 10 procent av Mac-användarna redan efter en månad. Till Mavericks fördel är naturligtvis att det är en gratis uppdatering, samt att det distribueras helt och hållet digitalt.
Windows fortsätter att vara en viktig del av Microsofts finanser, det står för cirka 25 procent av företagets intäkter. Nyligen rapporterade 99mac att Microsoft utsett Satya Nadella till ny vd för bolaget.
Boot Camp, Apples system för att köra Windows på Macen uppdaterades nyligen till version 5.1, vilket ger stöd för senaste versionen Windows 8.1.