Bildbanken Getty Images gör flera miljoner bilder tillgängliga för delning och användning genom ett nytt inbäddningsverktyg.
Getty Images är en av de största bildbankerna i världen, med över 80 miljoner fotografier som säljs för användning i webb- och tryckbranschen.
I samband med festivalen #SXSW i Austin kommer företaget att presentera helt nya villkor vad gäller användning av deras bilder. Det blir nu helt gratis att dela bilder från Getty Images genom så kallad inbäddning. Jonathan Klein, grundare och vd, säger i ett meddelande på företages webbplats:
"Vi är glada att kunna öppna upp vår stora och växande samling bilder för enkel och laglig delning på ett sätt som gynnar våra distributörer, och för oss framåt i vårt mål att skapa en visuellt rikare värld. [..] Bilder är dagens kommunikationsmedium, och har blivit världens mest använda språk. Genom bloggar, webbsidor och sociala media är alla nu publicister."
Genom inbäddningsverktyget kan användare kopiera en länk till bilden som sedan kan visas på en webbsida, tillsammans med uppgifter om upphovsrätt och en länk tillbaka till Getty Images. Bilderna blir på så vis fria att använda för icke kommersiella syften, till exempel på bloggar och sociala medier som Twitter.
Problemen med piratkopiering av fotografier ligger till viss del bakom beslutet. Bilderna har fram till nu skyddats genom vattenstämpel, men enligt Craig Peters, affärsutvecklare på Getty Images, är det redan alltför enkelt att hitta bilderna utan stämpel på nätet till exempel genom att bildgoogla.
"Våra bilder fanns redan överallt"
, säger han i en artikel hos The Verge. Peters lägger fram Youtube som ett framgångsrikt exempel på hur det går att generera inkomster genom att låta innehåll delas genom inbäddning. Där har Google infört reklamfilmer och riktade annonser.
"Jag vet inte om just den modellen kommer att vara lämplig för oss, men så länge våra bilder sprids genom inbäddning snarare än fristående kopierade filer så har vi valmöjligheter."