Den svenska musiktjänsten Spotify meddelar att man köper The Echo Nest, ett företag som analyserar musiklyssnares vanor och anger rekommendationer.
The Echo Nest har fått uppmärksamhet för sitt system som analyserar och kartlägger musiklyssnares smak och vanor. Med sin databas bestående av information om över 30 miljoner låtar har deras kunder varit stora aktörer som BBC, Nokia, Twitter och inte minst Spotify.
I ett pressmeddelande tillkännager nu #Spotify att man köper Echo Nest för att förbättra sina egna rekommendationsbaserade tjänster. Spotifys vd Daniel Ek skriver:
"Vi har varit beundrare av The Echo Nest en längre tid, och det är en ära att de nu ansluter sig till oss. På Spotify vill vi få människor att lyssna på mer musik. [..] Tillsammans med The Echo Nest tar Spotify nu ett stort kliv framåt mot vårt mål att spela den bästa musiken som finns för dig."
Vad köpet kostar anges inte, men Techcrunch uppger summan till 100 miljoner dollar, motsvarande 638 miljoner kronor varav 90 procent kommer från eget kapital. Jim Lucchese, vd för Echo Nest, är också glad över affären:
"Spotify är världens snabbast växande musikplattofrm. Vi är begeistrade över att göra gemensam sak med detta team som är lika passionerade som oss när det gäller att sammanföra människor genom musiken."
Enligt en artikel i Techcrunch handlar köpet till stor del om att Spotify vill växa som plattform, och kunna koppla sina användares konton till andra tjänster på webben. Hittills har Spotify varit låsta till sina egna appar och erbjudit begränsade möjligheter att bädda in låtar och spellistor i webbsidor och sociala nätverk som Facebook. The Echo Nest, som är konstruerat att interagera med andra tjänster, kan bidra till att ändra detta.
Samtidigt kan köpet ses som en offensiv mot Spotifys konkurrenter som Rdio och Rhapsody, vilka också använder sig av Echo Nests tjänster. Enligt Jim Lucchese kommer man fullfölja de kontrakt som finns gilitga idag.
– Därefter får vi sätta oss ner med dom och bestämma hur vi bäst går vidare
, säger han och menar att denna uppgörelse framförallt kommer att komma lyssnarna till del. Daniel Ek håller med:
"Jag tror vi kommer visa upp nyheter för våra kunder riktigt snart. Det kommer att märkas förbättringar i princip omedelbart."
The Echo Nest kommer fortsätta att verka från sina kontor i Somerville och San Fransisco, USA. Företagets API:er uppges i pressmeddelandet även fortsättningsvis vara fritt och öppet för utvecklare att använda.