Bilddelningstjänsten Instagram kan snart komma att innehålla fler annonser, efter att företaget skrivit avtal med reklambolag.
I oktober 2013 tillkännagav Instagram att bildflödet skulle börja innehålla annonser från utvalda partners så som Ben & Jerrys och Levis. Enligt Ad Age har nu Facebook skrivit avtal med kommunikationskoncernen Omnicom Media Group om att utöka annonseringen i Instagram.
Avtalet löper under ett år, och skulle innebära reklamintäkter för upp till 100 miljoner dollar, motsvarande 639 miljoner kronor. Det innebär att märken och företag som är kunder till Omnicom kan visa reklam i Instagrams bildflöden.
Varken Facebook eller Omnicom har tillkännagivit avtalet ännu, men Instagrams marknadschef Jim Squires har kommenterat uppgifterna till Ad Age:
"Det här kommer inte att påverka vår strategi vad gäller annonsering. Användare kommer även fortsättningsvis att se ett begränsat antal vackra, högkvalitativa foton och videor från utvalda annonsörer som redan är aktiva på Instagram."
Instagram har en användarbas på 150 miljoner människor, och uppger att över 55 miljoner bilder delas via tjänsten varje dag. Bildtjänsten köptes av Facebook i april 2012.