Enligt en rapport fördelar sig aktiva spelare ganska jämnt mellan Android- och IOS-enheter på de flesta marknader. Men i Samsungs hemlands Sydkorea dominerar Android.
Just nu pågår spelutvecklararkonferensen GDC i San Francisco. Under konferensen presenterade företaget Flurry en rapport om hur spelare fördelar sig mellan plattformarna Android och IOS, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. På de flesta marknader är fördelningen ganska jämn.
Globalt sett dominerar Android-enheter utifrån antal användare, medan IOS är den klara ledaren när det gäller vinstmarginaler för tillverkarna. Androids ledning är som störst på så kallade växande marknader, där mindre kraftfulla enheter till lägre pris är de populäraste. På mer utvecklade marknader är skillnaden betydligt mindre, och där säljer de båda plattformarna ofta ungefär lika.
Samsungs hemland Sydkorea utgör ett anmärkningsvärt undantag med en tydlig ledning för Android-plattformen bland spelare. Enligt Torrey Lincoln på Flurry är telefoner med stora skärmar populära för spel i landet och någon sådan telefon erbjuder inte Apple ännu. Enligt Lincoln tillhör framtiden Android, åtminstone om man ser till marknadsandelar.
Större volymer innebär inte alltid högre inkomster, något som även märks hos spelutvecklare. Snittpriset för en Android-app är 6 cent enligt Flurry, motsvarande cirka 40 öre. En Iphone-app snittar på 19 cent, eller 1,2 kronor, och en Ipad-app hela 50 cent, eller 3,2 kronor. Både för Android och IOS är många spel väldigt billiga eller gratis, och erbjuder istället köp inuti appen.
Enligt Bloomberg kan utvecklare också generera inkomster utanför priset för själva spelet. Ett exempel är Flappy Bird, som innan det försvann drog in stora summor genom reklamannonser inuti appen.