Företaget bakom den smarta klockan Pebble har ett framgångsrikt år bakom sig. I en intervju berättar vd:n Eric Migicovsky om hur många klockor som sålts.
Framgångssagan med den smarta klockan #Pebble tog fart via sajten Kickstarter. På bara en månad under våren 2012 samlade projektet in 10,3 miljoner dollar från intresserade köpare, 100 gånger mer än vad Pebbles grundare och vd hade hoppats på.
Nu avslöjar vd:n Eric Migicovsky för CNN Money att företaget sålt över 400 000 klockor totalt sedan januari 2013. Siffran inkluderar de 85 000 förhandsbeställningarna från Kickstarter och försäljningen av den nya modellen Pebble Steel.
I juli förra året rapporterade företaget att de sålt 275 000 enheter och att användare laddad ned över en miljon appar till sina klockor. Allt det här kan summeras med att Pebble har ett framgångsrikt första år bakom sig.
Eric Migicovsky verkar inte särskilt nervös över den ökade konkurrensen från de andra tillverkarna som lanserar egna versioner av smarta klockor. Nu senast presenterade Google Android Wear, en version av deras mobila operativsystem särskilt anpassat just för kroppsburna enheter.
"När vi började arbeta med kroppsburna enheter [eng: wearables] för sex år sedan, fanns det få spelare på marknaden och gott om skeptiker. Det är spännande att se hur snabbt den här marknaden växer – det tar fram nya intressanta användningsområden och håller oss alla laserfokuserade på att skapa de allra bästa användarupplevelser som vi kan."
Istället fokuserar Migicovsky och de övriga inom företaget på att fortsätta att förbättra sina klockor med särskilt fokus på att förlänga batteritiden och bevaka utvecklingen av nya skärmpaneler.