Den digitala musikmarknaden rör sig alltmer mot strömmande musik, och Apple uppges nu förhandla med skivbolag om att erbjuda en sådan tjänst genom Itunes. De sägs också överväga en Itunes-app för Android.
Apple överväger att utveckla Itunes till att erbjuda strömmande musik till en fast kostnad, liknande konkurrenter som #Spotify och #Google Play Music, enligt Billboard. Apple sägs ha inlett förhandlingar med de större skivbolagen om att införa tjänsten jämte Itunes Store och Itunes Radio.
Åtgärderna planeras som ett svar på minskad försäljning av nedladdad musik det senaste året. Marknaden för strömmande musik har vuxit globalt med 51 procent enligt en rapport från intresseorganisationen IFPI (International Federation of the Phonographic Industry). Strömmande musiktjänster omsätter nu över en miljard dollar, motsvarande 6,4 miljarder kronor och står enligt IFPI för 27 procent av inkomsterna för digital musik.
Antalet användare som nyttjar strömmande musik har också ökat. Över 28 miljoner människor beräknas nu betala för någon musiktjänst, jämfört med 20 miljoner människor 2012 och endast åtta miljoner 2010. Tjänster som Spotify har etablerat sig på 38 nya marknader under 2013, och Google Play Music, som nyligen lanserats i Sverige, finns nu i 21 länder.
Fortfarande är dock direktförsäljning av låtar och album som laddas ned en viktig del, med ungefär 67 procent av inkomsterna för digital musik. Detta är dock en minskning med 2,1 procent jämfört med förra året. Apple har länge dominerat denna del av marknaden med Itunes Store, och enligt Billboard vill företaget stimulera direktköp genom att erbjuda mer exklusivt material.
Ett exempel är Beyoncé som släppte sitt senaste album enbart på #Itunes under en begränsad tid innan den fysiska cd:n började säljas. Apple marknadsför också sin butik bland annat genom att erbjuda gratis konserter från Itunes Festival och genom märket "Mastered for Itunes", där album mastras speciellt för det digitala formatet.
Apple uppges också överväga att lansera en Itunes-app för #Android för att i ännu högre grad kunna konkurrera med plattformsoberoende tjänster som Spotify och Google. Det skulle i så fall vara den första appen för Android-systemet som Apple gör.
Helt utan motstycke skulle det dock inte vara. Apple släppte 2003 en Itunes-klient för Windows, något som Steve Jobs på scen beskrev som att "erbjuda ett glas isvatten till någon i helvetet". Eftersom Itunes länge var ett nödvändigt verktyg för att synkronisera Ipod och Iphone blev detta en viktig del i att sprida IOS-plattformen.
Android är det system som vuxit mest vad gäller antalet användare det senaste året, och beräknas till exempel stå för cirka 61 procent av marknaden för surfplattor. Det är alltså inte otänkbart att Apple med en Itunes-app vill nå dessa användare. Sedan tidigare finns både Spotify och Googles musiktjänst som en app på IOS.