99mac:s redaktör Jakob Nilsson har besökt Macworld/Iworld i San Francisco, och reflekterar över fan-kultur, innovation och "nästa stora grej".
Årets mässa för Apple-frälsta är över för i år. Medan personalen på Moscone Center städar bort de sista resterna av Macworld/Iworld 2014 reser försäljarna av Ipad-fodral hem, och det digitala dammet från alla nya coola appar lägger sig.
Visst har mässan tappat något av sin stjärnstatus sedan Apple övergav den 2009 för att sätta sitt eget schema vad gäller lanseringar av produkter, men Macworld har lyckats leva vidare. I frånvaron av det stora äpplet framstår det hela mer som ett föräldrafritt party, där ungarna i form av tredjepartstillverkare vill visa vad de går för.
Ekosystemet kring IOS har onekligen gett mässan en vitamininjektion - det märks på flera sätt än att namnet idag också innefattar Iworld. Större delen av alla tillbehör som visas upp är för Iphone eller Ipad, och den mest spännande nya tekniken är också baserad runt de mobila enheterna. Stundtals glömmer man som besökare nästan bort att det även finns en dator som heter Mac. Även diskussionspanelen som inledde torsdagen med att tala om Apples framtid tryckte lite pliktskyldigt in ämnet Mac mot slutet.
Något som däremot märks tydligt är beundran och intresset för Apple hos både deltagare och arrangörer. De som är här gillar sina enheter med Apple-loggan på, liksom företagets kultur och historia. Alla man pratar med på efterfesterna vill diskutera och spekulera kring vad nästa stora grej blir. Det är frågan som ingen här har något svar på, men som alla vill veta: vad kommer härnäst.
Det genuina intresset för innovation och teknik hos mässans deltagare sträcker sig längre än bara Apples produkter, även om dessa ofta utgör kärnan. San Francisco med omnejd är världens mest teknik-innovativa område, och har förutom Apple fostrat giganter som Google. Det är inte bara jättar, utan tusentals mindre företag är en del av samma innovations-kultur.
Gänget bakom sajten Ifixit är ett exempel. De brinner för att plocka isär saker och lära sig hur de fungerar. Deras reparationsmanualer och gör det själv-verktyg låter tusentals människor runt om i världen förlänga livet på sina produkter. Under en av Macworld-kvällarna bjöd de in till efterfest i en garageliknande lokal på Howard Street. I samkvämet ingick också ett studiebesök i byggnaden bredvid – ett ställe som heter Techshop.
Konceptet bakom Techshop har samma anda av teknik- och skaparintresse som är typiskt här. Techshop kan liknas vid ett gym där man betalar medlemsavgift varje månad. Men istället för gymredskap får man tillgång till industriella maskiner värda miljontals kronor. Sågar, borrmaskiner, vakuumformar, 3D-skrivare och laseretsare samsas om två våningar. Här sitter San Francisco-bor och arbetar med sina egna projekt. Det kan röra sig om helt privat skaparlust eller en mindre hobbyverksamhet. Men det finns även succéer som vuxit sig större än så. Skaparna bakom den mobila betalkortslösningen Square utvecklade sina första prototyper på Techshop. Ett annat exempel är Type A Machines som tillverkar 3D-skrivare, och fortfarande har ett kontor inne i Techshops lokaler.
Steve Jobs och Steve Wozniak startade Apple från ett garage, och det är idag världens mest värdefulla bolag. Mässan Macworld/Iworld vittnar om vilken otrolig effekt det företaget har haft på världen, inte bara ekonomiskt utan även kulturellt. Kanske är ställen som Techshop 2014 års motsvarighet till Steves garage. Kanske är det härifrån "nästa stora grej" kommer.