Apples satsningar på förnyelsebar energi placerar dem i topp när Greenpeace listar hur gröna internetföretagen är i en ny rapport.
Tidigare i år träffade Apple sina aktieägare och vd:n Tim Cook blev märkbart upprörd över frågor kring Apples miljöarbete. Ett förslag från organisationen NCPPR ville att Apple ska förbinda sig till att överge miljömål som inte är ekonomiskt lönsamma. Apples satsningar på förnyelsebar energi lönar sig kanske inte rent ekonomiskt för företaget, men Apple placerar sig i topp i en rapport från Greenpeace om hur miljövänliga internetföretagen är.
Rapporten heter Clicking Clean: How Companies are Creating the Green Internet och listar att Apple använder förnyelsebar energi till 100 procent. Greenpeace skriver att Apple är det företag som förbättrat sig mest sedan den förra rapporten och ger företaget A i betyg för hur transparenta de är kring sin energiförbrukning och samma betyg för sitt engagemang och placeringsval.
Det blir ett A till för distribution av förnyelsebar energi och för företagets opinionsbildning, men ett B för energieffektivitet och förbrukningsminskning. Facebook och Google får också bra betyg, medan exempelvis Microsoft, Amazon och Twitter får sämre betyg.