En studie som genomförts på amerikanska tonåringar visar att Apples produkter fortfarande är populära hos unga konsumenter, och att det finns ett stort intresse för en smart klocka från företaget.
Två gånger per år kartlägger firman Piper Jaffray konsumtionsmönster hos amerikanska tonåringar. 7 500 ungdomar har tillfrågats bland annat om preferenser vad gäller märke på smart mobiltelefon och surfplatta.
Resultatet visar att IOS fortfarande är en populär plattform bland åldersgruppen. 61 procent av de tillfrågade ägde en Iphone, vilket är en ökning från 55 procent jämfört med förra undersökning från oktober 2013. 67 procent av gruppen trodde att deras nästa mobiltelefon skulle bli en Iphone.
60 procent av tonåringarna ägde någon form av surfplatta, och av dessa hade 67 procent en Ipad, vilket är en liten minskning från 68 procent i oktober. Av de som ännu inte ägde någon surfplatta planerade 18 procent att köpa en inom sex månader, och av dessa planerade 66 procent att välja Ipad.
Studien har också undersökt intresse för en potentiell Iwatch. 17 procent sade sig vara intresserade av att köpa en sådan produkt om den kostade 2 200 kronor eller mindre. 6 procent av gruppen ägde redan någon form av smart klocka.
Hela undersökningen finns publicerad som en PDF av Piper Jaffray.