Apple planerar omfattande förändringar i sin digitala musikbutik Itunes Store. Både musikfiler i högre kvalitet och en expansion av en strömmande musiktjänst planeras.
Apple lanserade sin digitala musikbutik #Itunes Store 2003, och den kom till Sverige två år senare. 2009 förbättrade man kvalitén genom att erbjuda all musik som AAC-filer i 256 kilobit per sekund.
Formatet, som kallas #Itunes Plus var en rejäl förbättring jämfört med de tidigare filerna i 128 kilobit per sekund, men det finns efterfrågan på musik i ännu högre kvalitet i något så kallat lossless-format som inte komprimerar bort ljudinformation.
Nu verkar det kunna bli verklighet. Enligt musikbloggaren Robert Hutton planerar Apple att uppgradera Itunes katalog till lossless-format kodat i 24 bitar istället för som tidigare 16 bitar. Troligtvis blir det i så fall Apples egna format #ALAC (Apple Lossless Audio Codec), vilket erbjuds som en öppen standard. Musik i 24 bitar ska ge bättre detaljrikedom och omfång i ljudet, men är mer utrymmeskrävande.
Hutton skriver att lanseringen av HD-låtar på Itunes kommer att ske i början av juni, vilket skulle sammanfalla med utvecklarkonferensen WWDC. Lanseringen ska sammanfalla med att Led Zeppelins tre första album släpps i remastrat format. HD-musiken kommer enligt uppgift att säljas till ett något högre pris än det nuvarande utbudet.
Apple har redan under lång tid begärt musikfiler från skivbolag i hög 24-bitars kvalitet, vilka sedan komprimeras ner till 16-bitars AAC-filer i 256 kilobit per sekund. Därmed skulle det i de flesta fall inte krävas att skivbolagen skickar in nya filer, utan källmaterialet finns redan hos Apple, rapporterar Macrumors.
Att sälja nedladdningsbar musik i högre kvalitet ses som ett sätt för Itunes Store att tilltala kunder som efterfrågar bättre ljud. Samtidigt planerar man andra stora förändringar i sin musikstrategi.
Konkurrensen från strömmande musiktjänster som Spotify, Pandora och Google Play har gjort att efterfrågan på nedladdningsbar musik minskat, samtidigt som strömmande tjänster vuxit med 51 procent på ett år, enligt en rapport från IFPI. Apples tjänst Itunes Radio, som lanserades i USA i september, har inte blivit så populär som man hoppats och har inte lett till ökad försäljning.
Enligt Billboard pågår diskussioner inom Apple huruvida företaget ska lansera en egen fullfjädrad strömningstjänst, något som skulle vara en stor förändring mot deras nuvarande affärsmetod att sälja musikfiler.
Tidigare har 99mac rapporterat att Apple också planerar en Itunes-app för Android som en reaktion på den plattformens popularitet.