Samsung förnekar kopiering av Apple

Samsung har inte kopierat funktionen att dra över skärmen för att låsa upp telefonen, enligt Youngmi Kim som arbetar med grafiska gränssnitt för det koreanska företaget.

Samsung fortsätter att bemöta Apples anklagelser om patentintrång i rättegången mellan de båda elektronikjättarna. Senaste i raden av vittnen är Samsung-anställde Youngmi Kim som arbetat på företagets avdelning för användargränsnitt sedan 2004.

Som bevismaterial har Apple bland annat presenterat ett internt planeringsdokument från Samsung där just upplåsning av telefonen behandlas. I dokumentet, som är från 2010, konstateras att Samsungs sätt att låsa upp sin telefon Victory genom en lätt skakning är för känsligt. I dokumentet rekommenderas att Samsungs metod att låsa upp telefonen blir mer likt Iphone.

Youngmi Kim avfärdade dokumentet med motiveringen att problemen med upplåsning hade lösts redan 2009, alltså året innan dokumentet gjordes. Detta rapporterar Recode.

Ett annat dokument rekommenderade att Samsung, precis som Apple, lade till text eller en pil för att göra det tydligare hur telefonen skulle låsas upp. Enligt Kim infördes dock aldrig dessa förändringar på någon bredare skala.

Marknadsföring och hårt arbete bakom framgångarna

Samsungs argumentation i målet går ut på att framgångarna företaget haft på den amerikanska marknaden inte beror på att man kopierat Apple. Istället handlar det framförallt om en god marknadsföring, och även innovation av hårdvara.

Bolagets lyckade marknadsföring har styrts av Todd Pendleton som värvades från Nike till Samsung 2011. Pendleton vittnade också i rättegången, och sade sig ha gjort omfattande förändringar i Samsungs reklamstrategi. Bland annat började företaget att marknadsföra sitt eget märke snarare än att göra gemensam reklam med sina operatörer.

Man satsade också stort på en reklamfilm annat under Superbowl 2013, som fick Apples Phill Schiller att oroa sig och kräva bättre gensvar från sin egen reklambyrå. Tack vare marknadsföring lyckades Samsung flytta sig från en fjärdeplats på marknaden 2011, bakom Apple, HTC och RIM tilll dagens förstaplats.

Apples advokat Bill Lee bemötte vittnesmålet med att det inte var Samsungs reklamkampanjer som åtalades för patentintrång. Vidare hänvisade han till mejlkonversationer mellan Pendleton och den tidigare amerikanske Samsung-chefen Dale Sohn. Enligt ett internt meddelande skrev Sohn till Pendleton 2012:

"Att slå Apple är inte längre bara ett uppdrag, det är vår överlevnadsstrategi."