Mac-spelet The Stanley Parable avslöjar ständigt nya lager i en berättelse som utmanar bilden av vad ett spel är eller kan vara.
Studier av datorspel har länge varit uppdelat i två läger – narratologin och ludologin. Dessa två ytterligheter har dominerat den akademiska diskussionen.
Narratologerna menar att spel ytterst är en form av berättande, och att de kan tolkas med hjälp av samma verktyg som man analyserar till exempel film och tv. Ludologerna å sin sida anser att datorspel är en helt egen konstform som måste förstås utifrån sina egna villkor, framförallt som en uppsättning regler.
De flesta forskare tillhör givetvis inte helt och hållet någon av skolorna, utan hamnar någonstans emellan. Samtidigt har många spel, särskilt från oberoende mindre utvecklare, velat utmana formen och experimentera med vad ett datorspel är eller kan vara.
Frågan är dock om inte #The Stanley Parable från utvecklaren Galactic Cafe tar ett nytt rekord i metaberättande och utsuddandet av gränsen mellan spel som en berättelse och spel som ett regelsystem.
Det hela börjar oskyldigt med att Stanley, som spelaren har kontroll över, sitter vid sitt skrivbord framför datorn och trycker på knappar enligt givna instruktioner. Runt omkring honom på kontoret gör andra anställda samma sak. Stanley själv säger ingenting, men en berättarröst förmedlar handlingen.
En dag kommer inga instruktioner, och ingen av Stanleys kollegor syns till. Enligt berättarrösten bestämmer sig Stanley för att se efter om de andra har samlats i konferensrummet. Det som tar sin början är en hissnande upplevelse som i grunden utmanar både spelarens syn på vad berättelsen är, och hur spelets regler ser ut.
Kontorslandskapet är en till synes oändlig labyrint av raka korridorer och dörrar, som hämtat ur en roman av Kafka. Det tar inte lång tid innan Stanley kommer till ett rum med två öppna dörrar, en åt höger och en åt vänster. Enligt berättarrösten tar han dörren till vänster, som leder till konferensrummet. Men betyder det verkligen att spelaren måste välja att gå igenom den?
Varje val leder till fler val, varje nytt rum tycks avslöja fler och fler lager av berättelsen, tills både Stanley och spelaren börjar ifrågasätta vad som egentligen är verkligt. Är allt en konspiration, eller är det en dröm? Är detta verkligen ett spel, och hur går det i så fall att vinna?
Hur historien utvecklas bör hållas outtalat, men The Stanley Parable förmedlar en känsla som påminner om en märklig blandning mellan ett normalt datorspel och filmer som Inception, I huvudet på John Malkovich och Stranger Than Fiction. Resultatet är något som knappast tidigare setts på en dator.
The Stanley Parable finns för Windows och OS X via Steam. Det kostar 11,99 euro, motsvarande 109 kronor.