Trots löften om motsatsen har nu motionsappen Moves ändrat sina användarvillkor så att personlig data kan komma att delas med de nya ägarna Facebook.
För ett tag sedan rapporterade 99mac att det finska företaget Protogeo som utvecklat motionsappen Moves blivit uppköpta av Facebook. Då meddelades att verksamheten skulle fortsätta som tidigare, och att det inte fanns några planer på att blanda data med Facebook.
Detta har nu visat sig vara en sanning med modifikation. I måndags ändrade Moves sitt användaravtal, så att man nu kan komma att dela information om användare med Facebook och andra företag, rapporterar Wall Street Journal.
Moves använder platsinformation i Iphone och Android-mobiler för att kartlägga användares rörelser och avgöra om de går, joggar eller färdas med cykel eller bil. I det tidigare användaravtalet stod att Moves inte skulle dela användardata till någon tredje part utan användarens medgivande. I avtalet stod det också att dessa villkor skulle gälla även om Moves skulle bli uppköpta.
Från och med i måndags är dock avtalet ändrat till att Moves kan komma att dela information med samarbetspartners som inkluderar, men inte är begränsat till, Facebook.
En talesperson för Facebook har gjort ett uttalande till Mashable angående ändringarna i avtalet. Enligt det finns inga planer på att slå ihop data från Moves med data om Facebook-användare.
"Att blanda eller slå samman data skulle tillåta oss att identifiera Moves-användare som också är Facebook-användare – vi har inga planer på att göra detta. Med andra ord, Facebook lägger inte till data från Moves till användares Facebook-konton. Men Facebook kommer att erbjuda support och tjänster för Moves-appen, och för att kunna göra detta måste vi komma åt den data som Moves redan samlar om sina användare, vilket är att "dela" data."
Facebook har den senaste tiden förvärvat flera företag inom mobila appar. 2012 köptes bildtjänsten Instagram för 6,5 miljarder kronor. I februari i år köptes chattklienten Whatsapp för 123 miljarder kronor. Man följde upp det köpet i mars med Occulus VR som gör virtuella glasögonen Rift. Facebook har också satsat på att sprida sina tjänster till separata appar så som Paper och Messenger.