Det populära webbläsartillägget Adblock Plus har uppdaterats för Safari, och kan nu blockera ännu mer oönskad reklam så som videos och annonser baserade på Flash.
Att blockera popupfönster och annan reklam på internetsidor har blivit alltmer populärt. Den mest använda lösningen heter Adblock Plus, och har nu uppdaterats för att fungera ännu bättre för Apples webbläsare Safari, rapporterar amerikanska Macworld.
Adblock Plus är ett tillägg till webbläsare som blockerar oönskade reklamannonser, och kan även stänga av tillgång till sajter som sprider skadlig kod [eng: malware]. Adblock kan också dölja exempelvis knappar för att dela innehåll på sociala nätverk, som Facebook- och Twitter-knappar.
För just Safari har dock Adblock Plus lidit av ett problem som begränsat nyttan. Eftersom Safari inte har något API för att blockera anrop, kunde Adblock Plus inte hindra annonser gjorda med Adobe Flash, vilka aktiveras genom sådana anrop. Särskilt vanligt är Flash-annonser som läggs framför videoklipp på Youtube.
Med den senaste versionen av Adblock Plus har dock utvecklarna hittat ett sätt att komma runt denna begränsning, så att även alla Flash-annonser kan blockeras effektivt. Enligt Sebastian Noack, en av tilläggets utvecklare, finns det fortfarande vissa begränsningar med att hindra popup-annonser baserade på Flash. De flesta av dessa beror dock på begränsningar i Safari, och kommer förhoppningsvis att ordnas i framtida versioner av webbläsaren, skriver Noack på utvecklarens blogg.
Uppdateringen till Safari har betatestats i över tre månader, och korrigerar även en bugg som gjorde att tilläggets inställningar kunde nollställas när Safaris webbhistorik tömdes. Ett annat problem som lösts är en konflikt med Safaris Javascript, som kunde göra att Adblock Plus blockerade innehållet på alla webbsidor.