Wayward Souls testar tålamodet

Rocketcat Games har släppt ett ganska unikt spel för IOS, fyllt av grottutforskning och monster att döda. Det är dock nästan för svårt för redaktionens testspelare Jakob Nilsson.

Inledningsvis verkar Wayward Souls vara ett helt vanligt spel, där både miljö, historia och spelsätt är bekant. Spelaren ikläder sig rollen av en äventyrare som utforskar ett hemsökt slott, alltmedan ett oväder råder utanför. Med svärd och sköld går det ut på att kämpa sig igenom horder av monster, och i kistor finns skatter och magiska vapen. Även grafiken är med flit gjord för att likna ett gammalt rollspel i 16 bitar.

Det är dock en medveten presentation, gjord för att på samma gång väcka till liv minnen av gamla spelupplevelser, och samtidigt överraska med nyheter. För Wayward Souls är inte riktigt så traditionellt som det vid första anblicken verkar vara. Till exempel är de labyrinter av fängelsehålor och grottor som utforskas slumpmässigt genererade, så varje ny spelomgång blir lite annorlunda. Det ger en varierande känsla av ett i grunden väldigt enkelt och beprövat spelkoncept av att hugga med svärd och krossa kistor.

Fienderna varierar också i hög grad. Ibland kommer bara några stycken, men plötsligt kommer en hel flock rusande mot en. Allt från zombies till stora mördarrobotar på hjul till svartklädda riddare gör sitt bästa för att ta livet av hjälten. Allt som oftast lyckas de också, då Wayward Souls är svårt. Väldigt svårt.

Många spel kan erbjuda en rejäl utmaning, men fortsätter ofta direkt om spelaren dör, så att det som regel bara är att fortsätta för att komma vidare. Så är icke fallet i Wayward Souls där döden är permanent, och hela spelet börjar om från början med en ny karaktär i händelse av ond bråd död.

Krigare, magiker eller tjuv

Det finns tre typer av karaktärer att välja mellan – klassiska för alla som någon gång spelat Drakar och Demoner. Krigaren är stark och tål mycket stryk, Tjuven är smidig men tål inte lika mycket, och magikern specialiserar sig på trollformler. Tre andra karaktärer syns också men går inte att välja. De blir troligtvis tillgängliga senare i spelet, eller i en kommande uppdatering.

Uppdatering av appen är ett annat exempel på hur Wayward Souls bryter ny mark. I denna första version kostar appen 38 kronor, men enligt utvecklaren Rocketcat Games kommer priset att höjas för varje ny uppdatering som sker. Man säger sig ha planerat tre stycken uppdateringar, och varje kommer att ge nytt innehåll och funktioner. Den första stora uppdateringen ska komma mot slutet av maj, så för den som är intresserad kan det vara en bra idé att införskaffa spelet innan dess då priset kommer att gå upp.

Spelets kontroller är noga uttänkta för att passa till tryckskärmen på en Iphone, Ipad eller Ipod Touch. Med vänstra tummen styrs karaktären, och den högra hugger med svärdet genom att trycka på skärmen eller använder offensiva och defensiva förmågor så som kastyxor, trollformler eller sköld genom att svepa uppåt eller nedåt. Det fungar ganska bra, men jag finner mig ändå längta efter en spelkontroll med fysiska knappar, särskilt som striderna är så pass svåra att figuren måste springa fram och tillbaka och runt fiender för att ha en chans att överleva. Tryckskärmen är tyvärr inte optimal för detta, även om det går att aktivera en cirkel med en pil över skärmen som underlättar styrningen.

Wayward Souls spelas helt och hållet i landskapsläge. En irriterande liten sak är dock att appen inte snurrar när man vänder enheten, utan den måste spelas med hörlurskontakten i nedre vänstra hörnet, vilket stör åtminstone mig väldigt mycket när jag spelar med hörlurar ikopplade eftersom sladden kommer ivägen för mina händer. Det borde vara självklart att kunna spela med Ipad i sidled åt båda hållen.

Det märks att Rocketcat Games har lagt ner massor av hårt arbete och kärlek på det här spelet, och det bjuder på en ordentlig utmaning och ett upplägg som uppmuntrar till flera omspelningar. Grafiken är charmigt nostalgisk och lyckas gestalta både gulliga karaktärer och en hel del pixelartat blod.

I slutändan är dock inte Wayward Souls riktigt min typ av spel. Det är för lätt att dö, och att kontrollerna inte räcker hela vägen gör inte saken bättre. Jag hoppas att nästa uppdatering inte bara kommer bjuda på fler utmaningar, utan också ge lite efterlängtade hjälpmedel till oss som ännu inte ens klarat första bossen på fjärde våningen.

Namn
Wayward Souls
Plattform
IOS
Utvecklare
Jeremy Orlando
Version
1.00
Pris
38,00 kronor
Krav
Kräver IOS 5.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Engelska